سه‌شنبه، 15 فروردین 1402 - 11:10

رییس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی:

۷۰ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار تقلبی هستند

رییس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه ۷۰ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار تقلبی هستند، گفت: واردات باید کنترل‌شده باشد و کانال‌های توزیع محصولات وارداتی نیز شفاف باشد.

 گزارش. امید بانوان؛ بازار نوشت؛ ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند.

 آنگونه که رییس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی می گوید: «تمامی محصولاتی که به اسم خارجی در بازار عرضه می‌شوند، به صورت قاچاق وارد کشور شده اند چراکه واردات لوازم آرایشی به کشور ممنوع است.»

بر اساس اخرین آمار منتشر شده سالانه چیزی حدود ۲۰میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد می‌شود که محصولات آرایشی و بهداشتی سهمی حدود ۲.۵ میلیارد دلاری از آن دارند.

البته قاچاق تنها مشکل این روزهای بازار لوازم آرایشی ایران نیست. به گفته محمدرضا بحیرایی «بیش از ۷۰ درصدی لوازم آرایشی که در بازار هستند تقلبی هستند.» او که به نوعی مخالف ایجاد انحصار در بازار لوازم آرایشی است، گفت: «واردات باید کنترل‌شده باشد و کانال‌های توزیع محصولات وارداتی نیز شفاف باشد» آنگونه که این فعال صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گوید: هستند افرادی که به دلیل استفاده از از ابزار و لوازم غیر استاندارد بینایی خود را از دست دادند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که مدیریت صحیح واردات جایگزین ممنوعیت‌های بدون پشتوانه علمی و فنی شود.

متن کامل گفتگوی بازار با «محمدرضا بحیرایی» رییس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و نایب رییس مجمع واردات در باره چالش‌های بازار لوازم آرایشی و بهداشتی با بازار را در ادامه می‌خوانید:

بسیاری از مصرف کنندگان معتقدند که کیفیت لوازم آرایشی حتی در برندهای داخلی به شدت افت کرده است. دلیل این افت کیفیت چیست؟

مسئله امروز و چالش اصلی ما در بازار لوازم آرایشی محصولات تقلبی است چراکه استفاده از این وسایل به سلامت مصرف کنندگان آسیب فراوانی وارد می‌کند. بخشی از این افت کیفیت حاصل ایجاد انحصار در بازار است.

جالب است که بدانید ۷۰ درصد جنسی که در بازار وجود دارد تقلبی است. البته فروشندگان مدعی اند که این اجناس تقلبی جنس درجه ۲ یک محصول هستند اما این استدلال هیچ معنی و مفهومی ندارد. بسیاری از لوازمی که با عنوان جنس درجه ۲ یک برند در بازار عرضه می‌شوند، در زیرزمین‌ها و به صورت غیر بهداشتی تهیه می‌شوند.

*یعنی شما موافق واردات لوازم آرایشی به کشور هستید؟

واردات باید کنترل‌شده باشد و کانال‌های توزیع محصولات وارداتی نیز شفاف باشد . چرا که به نظر ما پیشگیری بهتر از درمان است. این صحبت ها تنها یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که دنیا آن را رعایت می کند. اما متاسفانه تنها هدف گذاری ما در ایران دارو بوده و توجهی به لوازم آرایشی و بهداشتی نداریم. بدون شک اگر واردات و تولید آرایشی و بهداشتی اگر به درستی انجام شود حلقه درمان کامل خواهد شد در غیر این صورت این بخش به یکی از مخربین حلقه درمان تبدیل خواهد شد.

40 سال پیش کل تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ما به ۲۰ قلم نمی رسید؛ اما امروز این رقم به بالای ۵ هزار قلم رسیده است. این رشد تولید درست در سال هایی اتفاق افتاده که واردات به کشور هم آزاد بوده است

*اما ممکن است با آزاد سازی واردات تولیدکنندگان این صنعت آسیب دیده و از گردونه رقابت خارج شوند؟

 بازار تابع عرضه و تقاضا بوده و با زور و دستور نمی توان مسیر آن را تغییر داد. برای حمایت از تولید باید قوانین را اصلاح کنیم و به دنبال وضع قوانینی باشیم که قابلیت اجرایی شدن داشتن باشند.

 از طرفی بر خلاف آنچه تصور می شود، واردات لوازم آرایش به صورت مدیریت شده نه تنها آسیبی به تولید داخل وارد نمی کنند بلکه موجب ایجاد یک فضای رقابتی می شود. ۴۰ سال پیش کل تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ما به ۲۰ قلم نمی رسید؛ اما امروز این رقم به بالای ۵ هزار قلم رسیده است. این رشد تولید درست در سال هایی اتفاق افتاده که واردات به کشور هم آزاد بوده است.

با این اوصاف واردات مانع تولید نیست. جدای از ایجاد فضای رقابتی کافی است که که عوارض از واردات گرفته شود، صرف رونق تولید شود. در چنین شرایطی تولید خود را ارتقا داده و به دنبال افزایش کیفیت و بهره وری خواهد بود.

اما مسئله دیگری که نباید فراموش کرد این است که با بستن درهای واردات مصرف کننده زیان اصلی را خواهد دید، چرا که مشتری ایرانی امروز پول جنس اصلی را می دهد اما محصول تقلبی دریافت می کنند. هم اکنون گزارش های متعددی از آسیبی که استفاده از محصولات تقلبی به سلامت مردم کشور وارد کرده، وجود دارد.

*اما هم اکنون حجم زیادی از لوازم آرایشی در کشور وجود دارد که فروشندگان مدعی هستند که این اجناس خارجی هستند. با توجه به ممنوعیت واردات چطور چنین چیزی ممکن است؟

با توجه به ممنوعیت واردات به کشور هر جنس خارجی که در بازار وجود دارد قاچاق بوده و هیچ نظارتی روی استاندارد و سلامت آنها صورت نگرفته است.

۱۵۲ همت کل گردش مالی لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده هاست که ۸۰ مورد آنها مربوط به شوینده‌ها بوده و ۷۰ مورد آنها هم آرایشی و بهداشتی است

*کیفیت محصولات ایرانی را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیاری از محصولات ایرانی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. حتی برخی از برندهای ایرانی به کشورهای همسایه مشتری از جمله عراق صادر شده و مشتریان خاص خود را در این کشورها دارند. اتفاقا این تولیدات زاده ۱۰ سال اخیر هستند. به همین دلیل است که می گوییم باید تولید و واردات در کنار هم باشند.

*هم اکنون گردش مالی بازار لوازم آرایشی چقدر است؟

۱۵۲ همت کل گردش مالی لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده‌هاست که ۸۰ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به شوینده‌ها بوده و ۷۰ همت آنها هم آرایشی و بهداشتی است.

 

کدخبر: 13239


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise