دوشنبه، 23 مهر 1403 - 13:00

راه دشوار رسیدن به روستای بریان‌چال

اهالی روستای بریان‌چال در بخش چندار ساوجبلاغ، با مشکلات جدی در تأمین نیازهای روزمره خود به دلیل نبود جاده مناسب و امکانات اولیه مواجه هستند. این روستا که به باغداری و دامداری مشغول است، از کمترین خدمات رفاهی و زیرساختی بهره‌مند نیست و جمعیت باقی‌مانده نیز به مهاجرت اجباری رو آورده‌اند.

زیر ذره‌بین. امید بانوان؛ «رقیه پروینی» روستای بریان‌چال، واقع در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، با مشکلات زیرساختی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این روستا که ۷۰ خانوار را در خود جای‌داده، ۱۸ کیلومتر جاده خاکی و صعب‌العبور دارد که در فصل زمستان بسته می‌شود و دسترسی اهالی به شهر و امکانات به حداقل می‌رسد. این وضعیت، تهیه مایحتاج روزمره را برای مردم به یک معضل اساسی تبدیل کرده است.

یکی از اهالی این روستا گفت: در تمام این سال‌ها، وعده‌های بسیاری از سوی مسئولین داده شد که هیچ‌کدام عملی نشد. ما حتی برای آب آشامیدنی هم با مشکل مواجهیم و ناچاریم از رودخانه استفاده کنیم که بهداشتی نیست و باعث بیماری‌های مختلف در میان اهالی شده است.

وی همچنین به مشکلات قطعی برق اشاره کرد و گفت: به دلیل خاکی بودن جاده، کارگران اداره برق برای رفع مشکلات به‌ندرت به اینجا می‌آیند و گاهی تا یک هفته برق نداریم. این در حالی است که مسئولین همچنان قول‌های بی‌سرانجام می‌دهند.

 یکی دیگر از اهالی به نبود نانوایی و عدم تخصیص آرد سهمیه اشاره کرد و گفت: ما حتی نانوایی نداریم و باید کیلومترها برای تهیه نان سفر کنیم. این مسئله خصوصاً برای سالمندان و کودکان مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

 روستای بریان‌چال که محصولات متنوعی همچون سیب، گلابی، بادام، گردو، توت و مواد لبنی تولید می‌کند، می‌توانست با بهبود وضعیت جاده و زیرساخت‌ها به یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی منطقه تبدیل شود. اما به گفته دهیار این روستا، پیگیری‌های مکرر اعضای شورای اسلامی و دهیاری تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده و مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولین برای ساخت جاده هستند.

«ابراهیم ساسانی» دهیار روستای بریان‌چال افزود: ما از مسئولین درخواست داریم تا به مهم‌ترین خواسته مردم، یعنی جاده‌سازی، رسیدگی کنند. بدون جاده، زندگی در این روستا عملاً غیرممکن است و همین مسئله باعث شده بسیاری از مردم به‌ناچار مهاجرت کنند. این روستا باوجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در حوزه کشاورزی و دامداری دارد، همچنان از ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره مانده و اهالی آن در شرایطی سخت به زندگی ادامه می‌دهند. اکنون، تنها راه نجات این روستا و جلوگیری از تخلیه کامل آن، توجه فوری مسئولین به زیرساخت‌های حیاتی همچون جاده و خدمات رفاهی است.

کدخبر: 19518

منبع: فارس


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise