چهارشنبه، 17 فروردین 1401 - 16:56

کرونا، دانش‌ آموزان روزه‌دار و پیک هفتم!

رها سلامی- درحالی از ابتدای هفته جاری، آموزش مدارس به صورت حضوری در حال انجام است و ترافیک‌های ممتد در خیابان‌ها از حضور حداکثریِ افراد در گروه‌های سنی مختلف خبر می‌دهد که روزگذشته حمید سوری- اپیدمیولوژیست، درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا؛ اواسط اردیبهشت‌ماه هشدار داد!

زیر ذره‌بین- امیدبانوان؛ حمید سوری با بیان این مهم که با توجه به تعطیلات،‌ سفرها،‌ افزایش مراودات، دید و بازدیدها و... احتمالاً وقوع موج هفتم بین دو تا شش هفته به طول انجامد و احتمال می‌دهیم در اواسط اردیبهشت موج بعدی رخ دهد، درحالی تأکید بر این اصل دارد که «بازگشایی مدارس زمانی می‌تواند تاثیر جدی داشته باشد و سلامت دانش‌آموزان را هم حفظ کند که با یکسری تمهیدات همراه باشد. یکی از تمهیدات این است که سطح خطر را در مناطق و شهرهای مختلف مرتبا رصد کنیم و متناسب با سطح خطر مداخلات لازم را انجام دهیم» که با توجه به گزارش‌های میدانی، قریب به اکثریت مدارس در کشور فاقد تمهیدات مشخص در این زمینه هستند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت کمرنگ درحال انجام است.

و درحالی سوری معتقد است: «نیاز است یک سرواپیدمیولوژی در دانش‌آموزان انجام شود تا ببینیم اکنون وضعیت ایمنی آن‌ها چگونه است. ممکن است برخی جاها هیچ تمهید خاصی نیاز نباشد و در عین حال در نقاط دیگری نیاز به تشدید مراقبت‌ها باشد. نکته دیگر وجود نظام مراقبت در مدارس است تا مرتباً وضعیت سلامت دانش‌آموزان را رصد کند تا به محض هر تغییری اقدامات لازم صورت گیرد که این اقدامات باید به سرعت انجام شود؛ بنابراین نیاز به حضور تیم‌های واکنش سریع در استان‌ها داریم که احتمال رخداد هرگونه طغیان در مدارس را شناسایی کرده و به سرعت آن را تحت کنترل قرار دهند» که توجه به چند مؤلفه در کنار موارد یاد شده، حائز اهمیت است:

1- دانش آموزان در مقطع ابتدایی به شکل صحیح و اصولی نمی‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند و در بسیاری از موارد به عنوان مثال؛ استفاده از سرویس بهداشتی، رعایت موارد کرونایی لحاظ نمی‌شود.

2- زمان بازگشایی مدارس از ابتدای سال جاری درحالی با بازگشت سفرهای نوروزی همراه شده است که درصدِ قابل توجهی از افراد با نشانه‌های اومیکرونی قابل مشاهده هستند و شیوع بیماری، گزینۀ پرخطر در این مسیر است.

3- با رصد میدانیِ گسترده در بسیاری از مدارس، شمار قابل توجهی از دانش آموزان، دو دوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و حتی در خانواده و اطرافیان خود بیماران کرونایی وجود دارد.

4- تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی نیز که به سن تکلیف رسیده‌اند، روزه‌دار هستند و تحمل نگهداری ماسک در روزهای گرم سال را در روزهای روزه‌داری ندارند و با عدم نوشیدن آب در کنار کمبود اکسیژن، سلامت این گروه از دختران بیش از سایر دانش آموزان در خطر مشدد قرار دارد.

 

اگرچه آموزش اصولی در کودکان یکی از زیرمجموعه‌های هدفمند در مسیر تکامل فردی- اجتماعی محسوب می‌شود و بازگشایی مدارس با رعایت صددرصدیِ پروتکل‌ها، ضرورتِ این روزهای آموزش محسوب می‌شود که درنظرگرفتنِ دختران روزه‌دار در مقطع ابتدایی و عدم نگهداری ماسک و کمبود اکسیژن درکنار خطر بروز پیک هفتم کرونا، ازجمله مسائلی است که نیازمند برنامه‌ریزیِ مجدد از سوی مسئولان ذی‌ربط است و انتظارِ چیدمان هدفمند در این مسیر را خواستار است!

 

کدخبر: 8418

نویسنده: رها سلامی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise