چهارشنبه، 18 خرداد 1401 - 17:14

زنـگ خطر آوار متروپـل‌های متعدد در کـشور

رها سلامی- امیدبانوان؛ دو هفته از فروریختن عمارت متروپل عبدالباقی در آبادان می‌گذرد؛ بنایی با هزار اما و اگر و حواشی فراوان که چندین خانواده را داغدار و استان و ملتی را سیاه‌پوش کرد... اما این روزها درحالی احتمال ریزش بناهایی متعدد در اقصی‌ نقاط کشور به گوش می‌رسد که التهاب فروریختن دوباره‌ای از شبه‌متروپل‌ها برای یکایک افراد نگران‌کننده شده است.

زیر ذره‌بین- امیدبانوان؛ حدود هفده روز از فروریختن ناگهانی متروپل آبادان می‌گذرد. بنایی که خانۀ کسب‌وکار و رزق شماری از مردم آبادان بود؛ از تازه عروس و داماد کافه‌ متروپل گرفته تا افراد مشغول به کار در آزمایشگاه و دیگر طبقات تازه به کارِ عمارت عبدالباقی! اما این روزها درحالی تلی از خاک و آجر از هزار هیاهوی لبخندهای عمارت باقی مانده که اخباری مبنی بر تخریب ساختمان‌های شبه‌متروپل در سراسر کشور شنیده می‌شود: از گودبرداری غیر اصولی در حصارک کرج و رهاشدن آن پس از هشت سال تا ریزش بخشی از یک مغازه قدیمی جنب سینما هجرت!

و اگرچه به استناد آمار موجود، ۱۲۹ بنای ناایمن در تهران وجود دارد که با عدم رصد و برنامه‌ریزی مسئولان ذی‌ربط تا کنون، زنگ‌خطرِ فروریختن متروپل‌های بعدی به گوش می‌رسد. حادثه‌هایی که شاید پلاسکوی تازه‌ای را در پیش داشته باشند.

و در این میان درحالی زنگ خطرِ فروریختن بسیاری از ساختمان‌های نوساخته شنیده می‌شود که به استناد گزارشات مطول در این زمینه، شمار قابل توجهی از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های درمانی نیز در وضعیت فرسودگی و تخریب قرار دارند.

روز جاری درحالی دکتر حسین قناعتی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: «خیلی از مراکز خصوصی و دولتی بیمارستانی در تهران اخطار آتش‌نشانی دارند که اگر بخواهیم همه آنها را تعطیل کنیم، درمان در تهران مختل خواهد شد و این یک معضل است؛ بنابراین باید بیمارستان‌های شهر را در حال ارائه خدمت، اصلاح کرد» که به گفتۀ وی، «عمده بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه قدمت ساخت بالایی دارند. حتی به عنوان مثال در بیمارستان امام خمینی(ره) سازه‌ای مربوط به ۹۰ سال قبل هم وجود دارد. درست است که این بیمارستان با استاندارد آلمانی‌ها ساخته شده  اما قطعا استاندارد ۹۰سال پیش با الان متفاوت است و از نظر مشخصات فنی دچار ایراداتی است».

این موارد درحالی به کرات درخصوص تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های تهران، البرز و کلان‌شهرهای کشور بازگو می‌شود که به اعتقاد قناعتی، بازسازیِ ساختمان‌های فرسوده می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوسازی سازه‌ها محسوب شود که به عنوان نمونه: «بیمارستان سن بارت در لندن ۸۰۰ سال قدمت دارد، اما همچنان با تقویت سازه سرپا است این عادت غلط ما است که ساختمان‌های قدیمی را تخریب و ساختمان جدید به جای آن می‌سازیم».

موارد مذکور این روزها اگرچه باکس عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص می‌دهد که همچنان بعد از گذشتِ دو هفته از ریزش متروپل، هشتگ‌های متوالیِ ایران تسلیت، آبادان تنها نیست و ... در فضای مجازی دیده می‌شود و انتظارِ حداقلی مردم از دولتمردان فعلی در یکایک حوزه‌های مدیریتی، رفع و رجوع کاستی‌ها و نواقص در این زمینه است تا بتوان به عینه شاهد عدم هشتگ‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و ازبین‌رفتنِ داغ سیاه در فضای حقیقیِ مردم بود.

 

 

کدخبر: 9175

نویسنده: رها سلامی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise