علم و فناوری- امید بانوان؛ در آستانه هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم از 20 مدرس برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز که حائز بالاترین امتیازات بودند، تجلیل و تقدیر شد.
سرپرست امور مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در این مراسم که با حضور مسئولان، مدرسین و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در باشگاه فرهنگی _ ورزشی میلاد کرج برگزار شد، اظهار داشت: نقش و جایگاه دانشگاه علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه مهارتی نقشی بسیار ویژه و حائز اهمیت است.
حامد باقری فراهانی افزود: اگر در سایر دانشگاهها اولویت در علمآموزی است، در دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید ویژهای بر روی مولفه مهارتآموزی و تغییر نگرشهای شغلی وجود دارد.
وی به سرفصلهای مهمی اشاره کرد که در رابطه با آموزش مدرسین در اولویت دانشگاه علمی کاربردی قرار گرفته است و ابراز امیدواری کرد با تعامل هر چه بیشتر مسئولان و مدرسین در ارتقای سطح آموزش و تربیت این قشر اتفاقات خوبی رقم بخورد.
سطحبندی مدرسین به منظور بازنگری در حق التدریس آنان با توجه به تجربه و توانمندی مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی و ساماندهی آموزشهای علمی کاربردی به منظور ارتقای کیفی آموزش از جمله اولویتهایی بود که باقری فراهانی به آنها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه این تصویر اجتماعی که از دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد، باید با هدف تبیین نقش اصلی این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه مهارتی در جامعه به سوی تمرکز بر مباحث مهارتی و پاسخگویی به نیاز دانشجویان برای اشتغال سوق داده شود، اظهار داشت: در فرهنگ ایرانی سابقه آموزش مهارتی را از آموزشهای استاد – شاگردی در مکتبخانههای قدیم به یادگار داریم که به دنبال آموزش حرفه و کسب و کار به جوانان و حتی میانسالان بودند. دانشگاه علمی کاربردی به دنبال تحقق ایفای این نوع نقش در جامعه آموزشی است.
سرپرست امور مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در کنار تغییراتی که در ساختار بازار کار و مشاغل، ایجاد شده نقش و انتظارات ما نیز از مدرسین دانشگاه تغییر یافته است.
وی افزود: من که خود نیز افتخار دارم یکی از مدرسین دانشگاه علمی کاربردی باشم، اعتقاد دارم ما مدرسین باید خود را با این نیاز بازار کار تطبیق دهیم. اگر در گذشته صرفا فعالیت بدنی میتوانست پاسخگوی مسئولیتها و نیاز یک شغل باشد، امروز آن مهارت در حال تغییر است.
باقری فراهانی ادامه داد: کافیست به مشاغل نو ظهور در بازار آی.تی نگاهی بیندازید که چگونه بازار کار را متحول کرده است. ما مدرسین باید به این نوع تغییرات توجه جدی و اساسی داشته باشیم. باید افق دید جدیدی ترسیم کنیم تا بدانیم در دهههای آینده نیروی انسانی بازار کار ما چه مهارتها و نگرشهایی نیاز دارد تا ما از الان خود را برای آن تغییرات آماده کنیم.
وی ضمن اشاره به فناوریهای جدید بازار کار و تغییرات مشاغل اظهار داشت: روند تغییرات در جامعه اقتضا میکند که آموزشهای ما مبتنی بر آموزشهای مهارت محور باشد. البته این بازنگری در بحث محتوای آموزش و در قالب ارائه بستههای آموزشی مدنظر قرار گرفته و در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/