البرز. امید بانوان؛ روز یکشنبه 29 مردادماه مرکز آموزش جوانشیر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری
کشور مستقر در کرج میزبان جمعی از فرهنگیان سراسر کشور بود که در کارگاه آموزشی با
موضوع جنگلکاری مشارکتی حضور یافته بودند تا ضمن آگاهی از روند اجرای طرح ملی
کاشت یک میلیارد درخت آموزشهای لازم در این خصوص را فرابگیرند.
در این نشست هماندیشی که بهصورت
کارگاهی آموزشی برگزار شد، ابتدا «سعید مقدسی» رئیس مرکز آموزش جوانشیر ضمن خیرمقدم
به تشریح تاریخچه تأسیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال 1284 تاکنون
پرداخت.
وی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی
کشور قریب به ۱۱۸ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: عمده فعالیت این
سازمان در چهار وظیفه احیا، حفاظت، توسعه و بهرهبرداری از عرصههای منابع طبیعی
کشور است که قریب به ۸۳ درصد از عرصههای جغرافیایی کشور را شامل میشود.
مقدسی ضمن معرفی دو مرکز آموزش در
سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سالانه بالغ بر ۸۰ هزار نفر آموزش ضمن
خدمت کارکنان در سطح کشور به صورت مجازی و حضوری در این دو مرکز انجام میشود.
وی همچنین به آموزش مجریان و بهرهبرداران
در این مراکز اشاره کرد و گفت: این آموزشها از طرف ادارات آموزش و ترویج به
سازمانهای منابع طبیعی استانها سپرده میشود و نقش این مرکز در نظارت و صدور
گواهی برای آموزشهای مجریان و بهرهبرداران است.
در ادامه دکتر «سید یوسف مرادی» مدیرکل
دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با رویکرد
نقش دانشآموزان در حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و لزوم کاشت نهال به ایراد سخن
پرداخت.
او با بیان اینکه ایران اولین
کشوری است که قانون حفاظت از محیطزیست را در قانون اساسی کشورش آورده است، گفت:
بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی دفاع از محیطزیست، آب و خاک یک وظیفه عمومی است و
بنا بر اهمیت این موضوع تشکلهای منابع طبیعی و محیطزیست در ایران شکلگرفته و حتی
بخش مشارکتهای مردمی در سازمانهایی نظیر منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و محیطزیست
فعال است.
مرادی ضمن اشاره به نقش بسیار
ارزنده آموزشوپرورش در ایجاد و افزایش دغدغهمندی دانشآموزان نسبت به محیطزیست
گفت: برخی سازمانها یا وزارتخانهها سازمان امروز و وزارتخانه اکنون هستند؛ اما
برخی سازمان و وزارتخانهها مربوط به آینده هستند مثل آموزشوپرورش که وظیفه پرورش
نسل آتی را به عهده دارد.
وی ادامه داد: اگر دو، سه دهه پیش وزارت
آموزشوپرورش در تغییر نگرش و افزایش حس مسئولیتپذیری دانشآموزان نسبت به محیطزیست،
آبوخاک دقت نظر بیشتری داشت، امروز با این مشکل اساسی روبرو نبودیم که در سطح
مجلس شورای اسلامی با تضاد منافع روبرو باشیم و برخی نمایندگان بهصراحت بیان کنند
که «در جنگ بین اقتصاد و طبیعت، اقتصاد پیروز میشود» اگر اینگونه است چطور در
کشورهای توسعهیافته محیطزیست در اولویت اول قرار دارد؟ پاسخ ما به این مغالطه این
است که «در جنگ بین طمع و طبیعت، طبیعت شکستخورده است».
وی افزود: امروز آموزشوپرورش موظف است
جوانانی را تربیت کند که از همان سالهای ابتدایی به وضعیت اقلیمی و استراتژیک
کشور در حوزه آبوخاک واقف و در همین دوره تحصیل از بدیهیات و واقعیات روز جامعه
مطلع باشند؛ نه اینکه وقتی فردا در رأس کار قرار گرفتند تازه بهاجبار با بدیهیات
آشنا شوند.
او تصریح کرد: بنابراین اول باید
بفهمیم که وزارت آموزشوپرورش سازمان آینده است تا بتوانیم به یک گفتمان و ادبیات
مشترک برسیم که برای ۲۵، ۳۰ سال آینده نسلی را تربیت کنیم که باور کند منابع طبیعی
میراث یک نسل نیست که برای آیندگان است. ما باید به بچهها یاد بدهیم که ایران مال
آنهاست پس در مورد آینده آن تصمیمات درست بگیرند و این امر محقق نمیشود مگر با
آموزش و آگاهی.
مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای
مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: جوان امروز باید بداند
چرا دریاچه ارومیه با اتخاذ تصمیمات غلط خشک شد، چرا امروز کشور با بحرانهایی نظیر
هورالعظیم، میانکاله، زایندهرود و امثالهم روبرو است. چرا در کشوری که از نظر
تراکم در رتبه 160 جهانی قرار گرفته و اتفاقاً جزو خلوتترین کشورهای جهان است،
کشوری که از نظر دارابودن منابع طبیعی در رتبه پنجم جهان جای دارد؛ اینگونه هر
روز با شعار «عدالت آبی»، «ورشکستگی آب»، «تنش آبی» روزگار میگذراند. مگر غیر از
این است که همه اینها مافیای آب است و این شعارها را میگویند تا برای پروژه
انتقال آب توجیه داشته باشند!
به گفته مرادی دولتها ذاتاً
منافعشان با طبیعت در تضاد است؛ زیرا به دنبال توسعه، ایجاد شغل و رفاه اجتماعی
کشور هستند و اینجاست که طبق قانون اساسی مردم باید ورود و مطالبه کنند؛ ولی چون
۲۵ سال پیش آموزشوپرورش کارش را در این زمینه درست انجام نداده، یا صداوسیما و
رسانهها کوتاهی کردند امروز مردم به بیتفاوتی رسیدهاند و نسلی را پرورش دادند
که دغدغه حفاظت از محیطزیست را ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای طرح
کاشت یک میلیارد درخت تلاش شده از ظرفیت کامل آموزشوپرورش به نحو احسن استفاده
شود، گفت: طی تفاهمنامه با وزارت آموزشوپرورش انتظار داریم با همکاری نیروهای
ضمن خدمت، انجمن اولیاومربیان مدارس و دانشآموزان به مدیریت پایداری سرزمین برسیم
و با تشکیل انجمنهای همیار طبیعت تلاش کنیم ضمن تحقق این طرح دغدغه آیندهسازان
کشور را از همینالان تغییر دهیم.
مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تأکید بر این که گاهی سیاستگذاریها اشتباه بوده است، گفت: نباید امنیت غذایی را مقابل امنیت زیستی قرار دهیم چرا که امنیت زیستی پایه و زیربنای امنیت غذایی است؛ لذا در اجرای این طرح تلاش شده باتوجهبه اقلیم و شرایط زیستمحیطی هر منطقه از کشور، نهالهای متنوع در نهالستانها تولید و نهال سازگار با شرایط آبوهوایی هر منطقه توزیع و کاشته شود.
گفتنی است بازدید از نهالستان بزرگ کرج بخش پایانی این کارگاه آموزشی دوروزه بود.