تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : علم و فناوری
خبرنگار :
کدخبر : 15991
تاریخ : سه‌شنبه، 18 مهر 1402 - 23:49
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی: افزایش ۶ هزار ظرفیت جدید آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی رئیس جامع علمی کاربردی با تأکید بر تغییر نگاه مدیریتی در این دانشگاه گفت: در دفترچه امسال کنکور ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل حذف و ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت جدید افزوده شد.

علم و فناوری. امید بانوان؛ سالن سوره حوزه هنری امروز (سه شنبه) میزبان آئین گرامیداشت سی و دومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و شماری از استادان این دانشگاه بود.

«حسین بلندی» در این مراسم به فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و افزود: مدیون کسانی هستیم که چند دهه قبل اندیشمندانه دور هم جمع شدند و برای آینده ایران دانشگاه جامع علمی کاربردی را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۰ دانشگاه های مختلفی داشتیم که فعالیت علمی داشتند؛ ولی با تشکیل گروه هشتم برنامه ریزی و شورای علمی کاربری، همچنین مصوبات شورای عالی انقلای فرهنگی این دانشگاه تشکیل شد. نگاه هوشمندانه آنها این بود که باید نیاز بازار کار را پاسخ دهیم؛ یعنی در آموزش عالی هم بخش نخبگانی را توسعه دهیم و هم کسانی را تربیت کنیم که به نیاز بازار پاسخ دهند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کابردی یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ رهبری بر آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد و متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نطام کارآفرینی و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی برای استفاده از ظرفیت آنها همچنین حمایت از بیکاران برای افزایش توانمندی‌های آنها تأکید کردند.

بلندی نتیجه گیری کرد: بر این اساس نگاه مدیریتی در دانشگاه علمی کاربردی باید تغییر می‌کرد و این روند از دو سال قبل شروع شد.

وی اولین اقدام را در این زمینه آمایش سرزمینی عنوان کرد و گفت: با آمایش سرزمینی هم نیاز آفرینی مشاغل موجود و هم مشاغل آتی را انجام دادیم و اجرای طرح آباد و استقرار نظام صلاحیت حرفه ای نتیحه این بود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تأکید کرد: برنامه راهبردی دانشگاه را در هیهیئت ات امنا تصویب کردیم، همچنین با توجه به اهمیت نظام صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی به عنوان نماینده وزیر علوم در جلسات نظام صلاحیت حرفه‌ای حاضر شدم و این نظام اکنون تصویب شده است. نظام صلاحیت حرفه ای سطوح یک تا هشت دارد و از یک تا چهار به آموزش عالی مرتبط است.

وی با تأکید بر افزایش بهره‌وری در دانشگاه گفت: هوشمندسازی و نظارت هوشمند در مرحله اول است. همچنین نقشه راه برای رسیدن به اهداف مهم است، اعتبار بخشی به دانشگاه به این معناست که دانشگاه برند یا اسم مهمی باشد که صنعت آن را می شناسد.

حذف کدرشته‌محل‌ و افزایش ظرفیت های جدید

«حسین بلندی» گفت: بر همین اساس در دفترچه کنکور امسال، ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت و برای طرح آباد ۴۵ هزار ظرفیت تحصیلی اعلام کردیم که ظرفیت‌های آن برای افراد بیکار دانش آموخته بالاتر از لیسانس مناسب است‌.

بلندی با تأکید بر ضرورت دوره‌های پودمانی برای دانشجویان کارشناسی گفت: تحصیل همزمان در دانشگاه نظری و علمی کاربردی را تصویب کردیم، ولی هنوز اجرایی نشده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۱۲۵ برنامه جدید آموزشی تصویب کردیم. نمایندگان مراکز علمی کاربردی در هر استانی داریم که نظارت کیفی را به نظارت تضمین کیفیت، تبدل کردیم. زیرساخت‌های سخت افزاری برای نظارت و حضور دانشجویان در کلاس ها و در محل آموزش‌ها در صنایع داریم همچنین زیرساخت نرم افزاری را طراحی کرده ایم که تا پایان سال کامل اجرایی می‌شود.

وی بار دیگر بر نظام صلاحیت حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: باید یا استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای بر نظام اجرایی کشور تأثیرگذاری کنیم. همه افرادی که خدمات فنی و کاربردی ارائه می‌دهند، باید بر اساس این نظام رده‌بندی شوند و اگر بر آن تأکید کنیم، همه برای دریافت آن تلاش می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: برای شروع، داشتن صلاحیت حرفه‌ای برای کارکنان دانشگاه جامع ضروری شده است و هر کس هر جایی کار کند باید صلاحیت حرفه‌ای داشته باشد.

وی با تصریح بر تنوع بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی گفت: دروس معارف و آموزش فقه باید، فقه کاربردی باشد.

بلندی در مورد تعداد کدرشته‌محل‌هایی که از دفترچه حذف شده است نیز توضیح داد: امسال ۳ هزار و ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه حذف شد و ۸۵۰ کدرشته محل جدید به وجود آوردیم.