البرز. امید بانوان؛ «رضا مراد صحرایی»
گفت: نظام دوری فرایندی است که در آن یک معلم با یک گروه از دانشآموزان حداقل به
مدت دو سال یا بیشتر در یک مدرسه میماند به این معنا که دانشآموز با معلم خود
انس میگیرد و آشنا میشود و این یعنی آموزش به حد مناسبی میرسد؛ زیرا دیگر دانشآموز
با روش تدریس معلم خود آشنا است.
رضا مراد صحرایی همچنین بیان کرد: من همیشه تأکید کردهام که معلم اول ابتدایی مهمترین و تأثیرگذارترین معلم در بین معلمان است و این معلم ابتدایی است که دانشآموز را با جامعه و مسیرش برای آینده آشنا میکند.
وی تشریح کرد: در چند سال اخیر نظام دوری در برخی از شهرها و مدارس امتحان شدهاند که تأثیرات خوب و بهسزایی در یادگیری دانشآموزان داشته است و طبق اعلام آموزش و پرورش نظر به افزایش ۱۵ درصدی آنها در سال تحصیلی جاری میباشد. البته لازم به ذکر است که به دلیل انجام نظام دوری با معلمان خوب و منتخب، نتایج خوبی نیز از این طرح گرفته شده است و نمیتوان انتظار دریافت نتیجه تماما مطلوب را در تمامی مدارس داشت و رسیدن به این هدف، نیازمند برنامهریزی دقیقی میباشد.
وزیر آموزش و پرورش کشور همچنین در رابطه با مزایای طرح دوری بیان کرد: در طرح دوری ما به دنبال اهداف مهمی هستیم. نتایج به ما نشان میدهد مزایای طرح دوری به این ترتیب است «شناخت یاددهنده نسبت به یادگیرنده»، دارای بیشترین اهمیت و رتبه اول، «افزایش درک و دانش معلم از تواناییها و ضعف هوش دانشآموزان» در رتبه دوم، «تلقی نمودن والدین، دانشآموزان و معلمان به عنوان اعضای یک خانواده و جامعه» در رتبه سوم، «کاهش نگرانی و اضطراب دانشآموزان نسبت به سال تحصیلی و معلم جدید» در رتبه چهارم، در ارتقا و بهبود فرایند یاددهی - یادگیری دانشآموزان قرار دارند.
وی همچنین یادآوری کرد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اهدافی که آموزش و پرورش برای دوره ابتدایی در نظر گرفته است، گسترش نظام دوری در مدارس است که طبق اطلاعیههای منتشر شده توسط آموزش و پرورش، در سال جاری تا ۱۵ درصد مدارس به نظام دوری بازمیگردند. طبق این طرح، نوآموزان پایه اول دبستانی پس از ثبتنام طرح سنجش سلامت و قبولی در آن، میتوانند در مدارسی که نظام دوری را ارائه مینمایند ثبتنام نموده و تا پایه سوم نیز با معلم خود همراه باشند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد:
ممکن است والدین بگویند علیرغم همه توجهات و تاکیدات، فضای این کلاس آنطور که ما میخواهیم نیست، البته این
امر را باید اکثر والدین بگویند. اینکه اگر همه این ملاحظات را داشتیم اما معلم
خوب نبود آیا این معلم باید سه سال با بچهها باشد؟، خیر. ما میگوییم مثلا امسال
قرار بوده است این کلاس با این معلم در نظام دوری باشد اما به دلیل همین موضوع
امکان ادامه دادن وجود ندارد و این را از پروسه نظام دوری خارج میکنیم تا مثل سایر کلاسها به صورت عادی
کار کند. ما نسبت به حق دانشآموز حساس هستیم و اجازه نمی دهیم چنین شرایطی ادامه یابد.