تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : سیاسی
خبرنگار :
کدخبر : 18621
تاریخ : یکشنبه، 21 مرداد 1403 - 11:44
کابینه پزشکیان یک وزیر زن هم خواهد داشت؟ معرفی «فرزانه صادق مالواجرد» به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت چهاردهم امید بانوان؛ «فرزانه صادق مالواجرد» به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری دولت چهاردهم برای رأی اعتماد به مجلس معرفی شد.

سیاست. امید بانوان؛ روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره تیم اقتصادی معرفی شده دولت چهاردهم پرداخت که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

 کابینه پزشکیان یک وزیر زن هم خواهد داشت و خانم «فرزانه صادق مالواجرد» به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم معرفی شد. او متولد ۱۳۵۵ و فارغ التحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است و در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط «محمد اسلامی» وزیر اسبق به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری منصوب شد و تا مرداد سال ۱۴۰۲ در این جایگاه فعالیت کرد.

 فرزانه صادق مالواجرد پس از برکناری از سمت معاونت شهرسازی و معماری در مرداد ماه ۱۴۰۲ از سوی «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی کنونی به‌عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد. وی پیش از آن نیز از مدیران کل این معاونت بوده و دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را نیز در کارنامه کاری خود دارد. از او به عنوان یک کارشناس صاحب ایده و با شهامت در حوزه شهرسازی یاد می‌شود که می‌تواند با چالش‌های حوزه مسکن کشور به خوبی مواجه شود اما در مقام وزیر راه و شهرسازی، نقاط ضعفی نیز دارد.

چند ماه قبل از برکناری وی از معاونت شهرسازی و معماری ویدئویی درباره جمعیت شهر تهران و سند آمایش سرزمین به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده بود. علاوه بر این نامه‌هایی از خانم صادق به رسانه‌ها درز کرد که در آنها تخلفات گسترده «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده بود.

 او در نامه‌ای به شهردار تهران نوشته بود: «برابر مقررات طرح تفصیلی تهران، مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، هرگونه پیشنهاد در مورد ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد. لذا هرگونه اقدام اجرایی بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ تا قبل از تصویب شورای‌ عالی شهرسازی و معماری فاقد وجهه قانونی بوده و مسوولیت تبعات آن به عهده شهرداری خواهد بود.» نامه‌ای که به صراحت سیاست شهرداری تهران در زمینه صدور پروانه‌های جدید را به چالش کشیده بود. اما شهردار تهران بارها از این سیاست دفاع کرده است.

نام خانم فرزانه صادق مالواجرد با صفاتی همچون صراحت‌لهجه، فسادستیزی و سفارش‌ناپذیری گره خورده و به دلیل همین ویژگی‌ها پیش از این در وزارت راه و شهرسازی و شهرداری به سبب پرونده‌های مشهوری همچون ماجرای حریم شاهچراغ، عرصه را بر او تنگ کرده و برکناری‌اش را از مسئولیت رقم زدند. اما شاید حضور او در یکی از «مردانه‌ترین» وزارتخانه‌های کابینه، مقدمه‌ای باشد بر تفکیک «حمل و نقل» از «مسکن» تا چالش‌های حوزه مسکن در فضای جداگانه‌ای رفع و رجوع شود.

در وزارتخانه‌ای که بیشترین فشار سیاسی عمدتا از ناحیه نمایندگان مجلس برای مواردی همچون عزل و نصب مسئولان ادارات استانی و اجرا یا تقدم بخشیدن به پروژه‌های عمرانی، اتفاق می‌افتد، باید دید خانم صادق مالواجرد بدون عقبه سیاسی و پایگاه و جایگاه در جریان‌های مرئی و نامرئی قدرت، توان مقاومت و تداوم اجرای برنامه‌های خود را خواهد داشت یا نه.