تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : اقتصادی
خبرنگار :
کدخبر : 19546
تاریخ : چهارشنبه، 25 مهر 1403 - 20:09
معاون وزیر و رئیس سازمان تات: زنان روستایی و عشایری نقشی پایدار در تأمین امنیت غذایی دارند معاون وزیر و رئیس سازمان تات در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین ملی گرامی‌داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با بیان اینکه زنان روستایی و عشایری نقشی پایدار در تأمین امنیت غذایی دارند، گفت: موضوع غذا و امنیت غذایی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای جهان است و بدون شک نقش زنان در این حوزه نباید نادیده گرفته شود.

اقتصاد. امید بانوان؛ به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ «سید مجتبی خیام نکویی» گفت:۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تولیدات کشاورزی کشور از ۲۵ میلیون تن به بیش از ۱۳۳ میلیون تن افزایش یافته است و در این رشد بیش از ۴۰۰ درصدی بی شک  تلاش‌ها و فعالیت‌های زنان روستایی نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره  به تحقیقاتی که نشان می‌دهد ۳۵۰ درصد از این افزایش تولید ناشی از فعالیت‌های آموزشی، علمی و فناوری و حدود ۵۰ درصد دیگر از افزایش سطح زیر کشت ناشی شده است، گفت: این دستاوردها با انتقال تجربیات و دانش به روستاییان و بخصوص زنان روستایی حاصل شده است.

رئیس سازمان تات به مسئله مهاجرت روستاییان اشاره کرد و تأکید کرد: زنان روستایی آخرین تصمیم‌گیرندگان در خصوص ماندن یا مهاجرت خانواده‌ها هستند. اگر به آنها توجه بیشتری می‌شد، امروز شاهد معادله معکوس مهاجرت از مراکز تولید به حاشیه شهرها نمی‌بودیم.

خیام نکویی با اشاره به تغییرات جمعیتی بعد از انقلاب، گفت: آمار موجود پس از پیروزی انقلاب حاکی از  ۷۴ درصد جمعیت روستایی و ۲۶ درصد جمعیت شهری است. در حالی که پس از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۶ درصد جامعه شهری و کمتر از ۲۴ درصد را جامعه روستایی برای ما رقم زدند.

 وی افزود: شناسایی توانمندی‌ها و مهارت‌های زنان روستایی و هدایت استعدادهای خلاق آن‌ها کلیدی برای تحقق امنیت غذایی و توسعه اقتصاد زنان در کنار خانواده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: توسعه روستایی باید به فرهنگ غالب تبدیل شود و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌ها در این زمینه ضروری است. روستاها با بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان می‌توانند به سمت توسعه پایدار و تحقق امنیت غذایی سوق پیدا کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: زنان روستایی علاوه بر امنیت غذایی در تربیت فرزند، تولید صنایع دستی و محصولات سالم، کمک به همسر و... و. نقش دارند. سازمان تات مفتخر است که با بهره‌وری از تجربیات وزارت جهاد کشاورزی گام‌های اثربخشی در خصوص توسعه روستایی برداشته است. هر چند که امر توسعه روستایی در کشور با حمایت همه جانبه دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

در پایان، خیام نکویی با تأکید بر شعار همایش «روستا، توانمندی زنان و توسعه پایدار» از زحمات زنان روستایی و عشایری تقدیر کرد و گفت: اگر ما کشاورزی را به‌عنوان شغل و نه فقط شوق بدانیم، متوجه خواهیم شد که زنان در کنار مشارکت در امر کشاورزی و دامپروری، چندین مأموریت مهم دیگر را نیز بر عهده دارند که می‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک شایانی کند.