تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : یادداشت
خبرنگار :
کدخبر : 4699
تاریخ : چهارشنبه، 25 فروردین 1400 - 11:51
حداقل در فرزندآوری "غرب‌گرا" باشید! امیدبانوان- تصاویر سلبریتی‌های غربی با بیش از پنج فرزند در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی برای تشویق خانواده‌ها اروپایی و آمریکایی به فرزندآوری به راحتی می‌چرخد اما در شبکه‌های اجتماعی که ایرانیان فعال هستند، سلبریتی‌ها با سگ و گربۀ خانگی در حال نمایش خود هستند!

کرج- امیدبانوان؛ دکتر حسین روازاده- دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و پژوهشگر طب ایرانی- اسلامی در اشاره به تأثیر "رسانه‌ ملی" و "سلبریتی‌ها" در کاهش جمعیت کشورمان در یادداشتی نوشت:

کاهش جمعیت در ایران به موضوع چالشی و پیشابحرانی تبدیل شده و با کمال تأسف باید گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ نرخ رشد جمعیت به 0.73 درصد رسیده است؛ در همین مقدمه بگذارید میخ آخر را بکوبم، فرهنگ غربی تا جایی که توانسته خود را در بین مردم و به ویژه مقلدان غرب جا کرده است اما زمانیکه می‌گوییم چرا رونالدو، بکهام، آنجیلا جولی و آنتونی کوئین معروف و ده‌ها سلبریتی غربی دارای خانواده پرجمعیت هستند، همه از این فرهنگ رویگردان می‌شوند!

روی سخن با سلبریتی‌ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه خود به ترویج کننده کاهش جمعیت تبدیل شده‌اند؛‌ فقط به یکی از بخش‌های برنامه پخش شده در صدا و سیما توجه کنید: مهمان برنامه "دورهمی" بازیگر مرد 35 ساله در پاسخ به سؤال مهران مدیری که می‌پرسد: "چرا ازدواج نمی‌کنی؟" اندکی مکث می‌کند و با پوزخندی می‌گوید: "فکر کن یکی بیاد و دیگه نره!" تماشاگران هم به مانند عروسک‌های کوکی برای این پاسخ دست می‌زنند؛ تبلیغی کاملاً سمی برعلیه فرزندآوری در صدا و سیمای وطنی نشان از بی‌توجهی کامل به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای افزایش موالید دارد، اما چنین برنامه‌هایی یک یا دو بار تکرار نشده بلکه بارها با دعوت از سلبریتی‌های غیرمسئول، ازدواج و فرزندآوری منکوب شده و ابایی از پخش آنها نیز کسی ندارد!

تصاویر سلبریتی‌های غربی با بیش از پنج فرزند در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی برای تشویق خانواده‌ها اروپایی و آمریکایی به فرزندآوری به راحتی می‌چرخد اما در رسانه‌های ما و شبکه‌های اجتماعی که ایرانیان فعالند، سلبریتی‌ها را با سگ و گربه خانگی به نمایش می‌گذارند؛ کاش در اینجا ما غربگرا بودیم!

این سؤال ممکن است مطرح شود که سلبریتی‌های غربی به خاطر مکنت مالی فرزند بیشتری اختیار می‌کنند اما در میان مردم این کشورها چنین خبری نیست! پاسخ تنها یک پژوهش ساده است تا ببینید خانواده‌های چندده نفری در میان آمریکایی‌ها به چه میزان است. متاسفانه کمترین نرخ باروری به ایران تعلق گرفته و سایر کشورهای جهان وضعیت بهتر از ما دارند! 

تا کی باید شاهد ضدتبلیغ علیه فرزندآوری در کشور باشیم؛ چرا جای خانواده هاشمی با چند فرزند در کتب درسی دانش آموزان ابتدایی، شاهد خانواده‌های تک‌فرزندی در کتاب‌های داستان کودکان خردسال هستیم یا جای نقاشی‌های زیبا با هسته خانواده پرجمعیت را نقاشی حیوانات گرفته است؛ حیوان دوستی و آشنایی کودکان با انواع و اقسام آن جای خود اما مهم‌تر از آن آینده ایران نیست!

در شرایطی که کشورهای غربی عروسک‌های باربی باردار و انمیشین‌های متعددی از جمله «پسر رئیس» برای تشویق خانواده‌ها به موالید بیشتر تولید می‌کنند، فرهنگ‌سازی را برای کودکان نیز ترتیب داده‌اند اما در این سو، شبه‌روشنفکران و سلبریتی‌های غیرمتعهد، ازدواج را تقبیح می‌کنند و نگهداری سگ و گربه را کم دردسرتر از فرزند داشتن تبلیغ می‌کنند. 

اخیراً در کشورهای غربی برای ترغیب زوج‌ها به فرزندآوری، از مدل‌های معروف و برنامه‌های مدلینگ لباس و استیج استفاده می‌کنند؛ غرب هوشمندانه برای جوامع و کشورهای خود خطر را احساس کرده و از دو دهه اخیر فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت را با استفاده از رسانه و ارائه بسته‌های تشویقی واقعی آغاز کرده است. 

برای نمونه مجله پرطرفدار و بین‌المللی "ووگ" که از مجلات اصلی حوزه مد در دنیا محسوب می شود، عکس روی جلد خود را بارها به مدل‌ها یا سلبریتی‌های معروف باردار اختصاص داده است؛ "ووگ" بیشتر در حوزه مد، فشن و جنبه‌های تشریفاتی زندگی و سبک زندگی خوانندگان، بازیگران و مدل‌ها متمایل است؛ حال این را با مجلات داخلی ایران مقایسه کنید و حتی تصویر نخست روزنامه‌های کشور، تا به حال چند نمونه از تصویر خانواده‌های پرجمعیت یا بازیگران و سلبریتی‌های معروف باردار در صفحه نخست دیده‌اید؟

تا دلتان بخواهد از این نوع فرهنگ‌سازی‌های البته متناسب با جوامع غربی از سوی دولت‌ها و رسانه‌های این کشورها در حال برنامه‌ریزی و انجام است؛ یکی از طرح‌های موفقی که از آن برای تشویق به فرزندآوری در غرب بعد از اینکه مراحل قانونی طی شد!! در سطح گسترده از آگهی‌های تجاری بجای یک فرزند از سه فرزند در آن آگهی استفاده می‌شود، در حالیکه در آگهی‌های ما در ایران از یک یا دو فرزند بهره گرفته می‌شود.

اگر خاطرتان باشد، شیر دادن مادر به نوزاد در دوره‌ای بنا به دلایل واهی، بسیار به قولی از مد افتاده بود و شیرخشک جایگزین می‌شد، که با دادن هشدار درباره خطرات محروم کردن نوزاد از شیر حیاتی مادر، تا حدودی این فرهنگ‌سازی اشتباه برطرف شد ولی در آن سو تصاویر شیردادن مادران از جمله بازیگران و مدل های معروف بر روی جلد مجلات غربی می‌نشست! در سال‌های اخیر در روسیه مراسمی تحت عنوان «والدین پرافتخار» برگزار می‌شود که در آن نشان ملی والدین پرافتخار از سوی رئیس جمهور روسیه یعنی "ولادمیر پوتین" به منتخبان آن داده می‌شود؛ نشان ملی از اهمیت اجتماعی و سیاسی بالایی در این کشور برخوردار است و در این مراسم به خانواده‌های پرجمعیت این نشان داده می‌شود! تا به امروز کدام یک از مسئولان ایرانی به تقلید از چنین مدل‌های تبلیغاتی پرداخته است؟ به غیر از برخی از طرح‌های تحت عنوان طرح تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری که تقریباً تا به امروز هیچ بازخورد مثبتی از آن دریافت نشده، چه کاری کرده‌اند؟ 

برای کاهش نرخ باروروی و فرزندآوری در میان خانواده‌های ایرانی دلایل مختلفی می‌توان در نظر گرفت؛ متاسفانه تاکنون بیشتر حول  بحث اقتصادی برای توجیه این چالش بزرگ ملی مانور داده شده است، این جای خود ولی فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت کجاست؟ روزگاری همین که از در خانه بیرون می‌آمدید، شعار نحس «فرزند کمتر، زندگی بهتر» بر در و دیوار شهرها نقش بسته بود؛ روی محصولات غذایی و خوراکی، در کتاب‌های درسی، در تبلیغات صدا و سیما، در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و ... به روش‌های مختلفی  سیاست کاهش جمعیت تبلیغ می‌شد ولی حالا که بعد از چند دهه فهمیدیم که چه خیانت و جنایتی علیه کشورمان انجام داده‌ایم، همه انگشت به دهان مانده‌اند که چه کنند؟ چرا از یک دهه که رهبر عزیزمان، خواهان افزایش جمعیت شده‌اند، کار تبلیغی و فرهنگ‌سازی جدی در این مسیر صورت نگرفته است؟ چرا شاهد برنامه‌ها، سریال‌ها و فیلم‌هایی در همین صدا و سیمای ملی هستیم که به ضد تبلیغ برای فرزندآوری تبدیل شده‌اند؟ به چه دلیل خانواده‌های بدون فرزند یا تک فرزند در سریال‌های به نمایش گذاشته می‌شوند؟ 

همانگونه که گفته شد کاهش نرخ باروری دلایل مختلفی دارد که در یادداشت‌های دیگر به آن خواهم پرداخت، ولی اولویت امروزمان، فرهنگ‌سازی با روش‌های درست برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری است؛ متاسفانه فرزندآوری در میان خانواده‌ها با توان اقتصادی بالا نیز کاهش چمشگیر داشته که این خود یکی از علت‌هایی است که نشان از اهمیت اقتصاد در درجه چندم برای افزایش موالید دارد؛ به هر حال مسئولان و دست‌اندرکاران رسانه‌ها و تولیدکنندگان برنامه‌های صدا و سیما بیایند آنچه تحت عنوان سیاست‌های کلی افزایش جمعیت ابلاغ شده را به درستی اجرا کنند و در افزایش موالید تقلیدکننده خانواده های پرجمعیت غربی باشند!