تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
سرویس : فرهنگی و هنری
خبرنگار :
کدخبر : 9233
تاریخ : سه‌شنبه، 24 خرداد 1401 - 17:26
جنبش می‌تو هشداری برای آقایان و حتی خانم‌هایی است که تخطی می‌کنند فرهنگی، هنری- امیدبانوان؛ هنرپیشه فیلم سینمایی «مسافران» با بیان این امر که کسی که به خودش اجازه می‌دهد به دلیل آرایش یا نوع پوشش به خانمی تعدی و دست‌درازی کند، به حقوق تمام زنان صنف سینما دست‌درازی کرده است؛ مطرح کرد: جنبش می‌تو هشداری برای آقایان و حتی خانم‌هایی است که تخطی می‌کنند.

فرهنگی، هنری- امیدبانوان؛ ایرنا نوشت: فرزانه نشاط‌خواه در توضیح دیدگاه خود نسبت به جنبش خشونت علیه زنان (می‌تو) گفت: اگر می‌بینید که این روزها جنبش می‌تو صرفاً در بین هنرمندان و بازیگران مطرح می‌شود، دلیلش این است که هنرمندان ویترین جامعه هستند و معنی این جنبش و اتفاقاتی که در بین هنرمندان زن -سینما و تلویزیون- رخ داده، این نیست که موضوع خشونت علیه زنان در سایر بخش‌های جامعه و سایر اقشار و صنوف وجود ندارد.

وی افزود: این خشونت و تعرض نسبت به زنان در قسمت‌های دیگر جامعه و صنوف هم حتما وجود دارد اما در مورد بازیگران چون به چشم می آیند، برجسته شده است.

هنرپیشه فیلم سینمایی مسافران (بهرام بیضایی ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰) اظهار کرد: به هر حال هر اقدامی یک مقدمه دارد، نه این که این مقدمه به اقدام کننده حق می‌دهد یا عمل زشت او را موجه می‌کند اما این مقدمه، آغازی برای یک اشتباه است.

نشاط‌خواه ادامه داد: البته با وجود این تفاسیر آدم سالم کسی است که حتی اگر مقدمه ای وجود دارد به خودش اجازه دست درازی یا تجاوز به حقوق دیگران، بی ادبی و کلیه الفاظی که می‌شود در مورد این عمل غیراخلاقی به کار برد را ندهد.

بازیگر فیلم سینمایی مَلی و راه‌های نرفته‌اش (تهمینه میلانی ۱۳۹۵) گفت: در حقیقت دادن این اجازه، تجاوز به حقوق همه بانوان صنف ماست.

جنبش می‌تو هشداری برای آقایان و حتی خانم‌هایی است که تخطی می‌کنند

بازیگر فیلم سینمایی جاده‌های سرد (مسعود جعفری جوزانی ۱۳۶۴) با اشاره به توجیهاتی که بعضا تلاش دارند تا رفتارهای ضداخلاقی را موجه جلوه دهند، بیان کرد: کسی که به خودش اجازه می دهد به دلیل آرایش یا نوع پوشش به خانمی تعدی و دست درازی شود، به حقوق تمام خانم های این صنف دست درازی کرده است.

وی افزود: چون نمی‌خواهم یک جانبه قضاوت کنم باید بگویم که بعضی از بانوان از این وضعیت سوءاستفاده کردند؛ یعنی اجازه دادند این اتفاق بیفتد و پس از آن به این اتفاق معترض شدند.

نشاط‌خواه یادآور شد: به طورکلی شخصا موافق این حرکتی که انجام شده هستم آن هم به دلیل این که هشداری برای آقایان و حتی خانم‌هایی است که این گونه جلو می‌روند و می‌خواهند پلی برای عبور خودشان در حرفه سینماگران بسازند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی قصه های کوچه ما (رضا فیاضی ۱۳۶۵) خاطرنشان کرد: البته آقایانی هم که می بینند پل واقع می شوند، می توانند معترض شوند و اعلام کنند که در این جریان می‌تو حقوق شان مخدوش شده است.

جامعه باید چشم و گوش خود را برای سلامت روح و جسم زنان باز کند

نشاط‌خواه در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط اجتماعی در وقوع مسائلی چون تعدی به حقوق زنان اثرگذار است، تاکید کرد: بله در جامعه ای که امور مردسالارنه جلو می رود و خانم ها برای این که کمترین جایی برای خودشان باز کنند، مجبور به سکوت هستد (نه بدان معنا که زیر بار هرچیزی بروند) وقتی می بینند جایی به کسی بی‌حرمتی می شود، ناچارند چشم پوشی کنند و بگذرند.

بازیگر سریال دبیرستان خضرا (اکبر خواجویی ۱۳۷۴) تصریح کرد: به همین دلیل باید از حقوق زنان دفاع شود و جامعه باید چشم و گوش خود را برای سلامت روح و جسم زنان در هر صنف و حرفه ای باز کند؛ اگر جامعه بخواهد چشم و گوشش را ببندد یا همه چیز را محدود به این کند که مقصر خودتان هستید که مقدماتی را فراهم کرده اید و شما راه داده اید، درس اخلاقی بسیار زشت و بدی برای این جامعه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جنبش می‌تو می‌تواند به عنوان یک نهاد مدنی موجودیتی مستقل پیدا کرده و کار کند، گفت: بله البته که این جنبش توانایی این را دارد که ریشه بگیرد و پیش برود و در یک معنا بنیانی پیدا کند.

در مورد اثربخشی جنبش می‌تو باید صبر کرد و به نظاره نشست

بازیگر سریال زخم (مسعود آب پرور ۱۳۹۳) در توضیح این مطلب که آیا آینده جنبش می‌تو را موفقیت آمیز می‌بیند، گفت: این قضیه اساسا چندوجهی است و باید زمان بگذرد تا ببینیم که چه پیامدهایی دارد و چه پیش می آید، آیا کسانی هستند و پیدا می شوند که از این وضعیت سوءاستفاده کنند؟ یا این که نه جنبش راه خودش را پیدا کرده و درست پیش می رود؛ بر این اساس در حال حاضر قادر به قضاوت نیستم و ترجیح می دهم زمانی بگذرد و این داستان جلو برود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امروز تولیدات تلویزیون و سینما در مقایسه با دو دهه گذشته از جذابیت و اقبال برای مخاطبان برخوردار نیست، بیان کرد: دلیل این موضع را اعمال سلیقه فرهنگی می بینم یعنی مردم را تشویق کردن و عادت دادن به آسان گیری و سهل گیری.

نشاط‌خواه اظهار داشت: برای حل موضوع و مساله ای باید بتوانیم وارد عمق مسائل اجتماعی و فرهنگی شویم اما وقتی خط قرمز ها اجازه ورود به عمق ماجرا را ندهند خطر فرهنگی این است که همه چیز در سطح جریان پیدا می کند.

بیانیه‌ای که به امضای صدها زن رسید

بر اساس این گزارش، ۱۲ فروردین دست اندرکاران زن سینما در بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز نسبت به آن‌چه «خشونت علیه زنان» در این حرفه نامیده‌اند فریاد اعتراض سر داده‌ و تقاضای شفاف خود برای رسیدگی به مصادیق تعریف شده این خشونت را از نهادهای خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام کردند.

این بیانیه که به امضای صدها زن شاغل در سینمای ایران و چهره‌های سرشناسی چون نیکی کریمی، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی و بسیاری از بازیگران شناخته شده رسیده است (و هنوز نیز بر تعداد امضاهای آن افزوده می‌شود) به جامعه سینمایی ایران در مورد شدت و گستردگی آزارها علیه زنان که برای اولین بار به یک فریاد جمعی تبدیل شده، هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است: هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم.

فرزانه نشاط‌خواه در سن هجده سالگی وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و به تحصیل در رشته ادبیات دراماتیک پرداخت. در بدو ورود به دانشکده با جمشید جهان‌زاده آشنا شد و با او ازدواج کرد. نشاط خواه در سال ۱۳۸۱ در رشته ادبیات نمایشی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد و به فعالیت در زمینه بازیگری نیز پرداخت.

فارغ‌التحصیل ادبیات دراماتیک و نمایشنامه‌نویسی از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران ۱۳۶۳، فعالیت در تلویزیون از سال ۱۳۵۶، تدریس تئاتر در دبیرستان و بازی در تئاتر از سال ۱۳۵۳ بخشی از کارنامه حرفه‌ای نشاط‌خواه در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است.