چهارشنبه، 07 دی 1401 - 10:31

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران خبر داد

مواد اولیه تولید یکصد هزار فیلتر تصفیه خون وارد کشور شد

 مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران «سها 1» از واردات مواد اولیه تولید یکصد هزار فیلتر تصفیه خون به کشور خبر داد.

البرز- امید بانوان؛‌ دکتر«سید بهمن سبحانی»  در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این میزان واردات تقریبا نیاز یکساله شرکت را رفع می کند.

وی در ادامه بیان کرد: بنا بر اعلامِ نیاز وزارت بهداشت، رایزنی‌های لازم در زمینه واردات مواد اولیه برای تولید یکصد هزار فیلتر دیگر نیز در حال انجام است که با این اقدام امیدواریم نیاز بیماران تالاسمی به این فیلترهای لکوسیت رفع شود.

دکتر سبحانی در ادامه ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری این شرکت و اهداف تشکیل آن اظهار داشت: شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران ( سها ) با سابقه 30 ساله زیر مجموعه سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که با اهداف بشردوستانه و تامین ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران تاسیس و راه اندازی شده است.

به گفته وی این شرکت که از سال 1371 تاسیس شده است، در حوزه تجهیزات پزشکی یکی از بزرگترین شرکت‌های تجهیزات پزشکی در کشور و حتی در منطقه است که عمده تولیدات آن تجهیزات پزشکی یکبار مصرف است.

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران تولیدات این شرکت را به دو دسته عمده تولید محصولات تزریقی اعم از انواع مختلف سرنگ، سرسوزن، آنژیوکت و ... سبد دیالیز تقسیم کرد و گفت: هر بیمار دیالیزی در هفته به 2 تا 3 بار دیالیز نیاز دارد که برای انجام این اقدام علاوه بر دستگاه دیالیز به تجهیزاتی مثل صافی و ست دیالیز نیازمند است که حدود 50 درصد تجهیزات کشور در این زمینه در کارخانه سها تولید می‌شود.

وی همچنین از ارائه خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها در سراسر کشور خبر داد و گفت: یک تیم مهندسی مجرب در این شرکت به ارائه خدمات پس از فروش محصولات شرکت مشغول هستند.

وی در ادامه یکی دیگر از محصولات مهم تولیدی شرکت سها را تولید فیلترهای تالاسمی (فیلترهای لکوسیت) عنوان کرد و افزود: بیش از 20 سال است که این شرکت به عنوان تنها شرکت تولید کننده در ایران به تولید این فیلترها پرداخته و با ورود مواد اولیه آن از  تامین کننده‌‌های اروپایی تلاش کرده بهترین محصول با کیفیت را در اختیار بیماران قرار دهد.

دکتر سبحانی ضمن اشاره به تحریم‌های سال 98 – 99  که سبب وقفه‌ای در تامین مواد اولیه این فیلترها از شرکت‌های اروپایی شد، گفت: به دلیل این  که مجبور شدیم از تامین کننده دیگری مواد اولیه این فیلترها را وارد کنیم، برخی مراکز اعلام کردند بعضی بیماران در استفاده از این صافی‌ها دچار برخی علایم آلرژی شدند که در اسرع وقت تمام این فیلترها از سطح کشور جمع‌آوری شد و اینک به لطف خدا همان مواد اولیه نمونه‌های قبلی اروپایی فیلترها تامین و به کشور وارد شده است.

وی با بیان اینکه این امر سبب شد یکی دو ماه گذشته جو سنگینی علیه این محصولات ایجاد شود، گفت: این در حالیست که  از 64 دانشگاه علوم پزشکی تنها 3 مرکز اعلام کردند که در برخی بیماران عوارض آلرژیک دیده شده که شاید 20 تا 30 بیمار را شامل می‌شد اما ما بلافاصله در یک عملیات حرفه‌ای این محصولات را جمع‌آوری و جایگزین آن را تولید کردیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش قیمت دلار آیا محصولات جدید افزایش قیمتی برای مصرف کننده خواهد داشت، با بیان این مهم که صد درصد هزینه پزشکی این بیماران را بیمه پرداخت می‌کند، گفت: از آنجایی که در تهیه وسایل و تجهیزات پزشکی از ارز نیمایی استفاده می‌شود، خیلی شاهد تغییر قیمت نیستیم ولی با حذف ارز ترجیحی در زمینه تامین سرمایه در گردش شرکت مثل تمام شرکت‌های دیگر ما نیز با مشکلات عمده‌ای روبرو شده‌ایم که امید است دولت در این زمینه با ارائه تسهیلات مناسب بانکی یاریگر تولیدکنندگان باشد.  

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارزیابی کمی و کیفی سرنگ‌های تولیدی این شرکت گفت: شرکت سها در تهیه سرنگ 100 درصد به خودکفایی رسیده است و از آنجایی که از برترین برندهای خوب دنیا برای تامین مواد اولیه تولید این سرنگ ها بهره برده قطعا از نظر کیفی نیز سرآمدتر از نمونه‌های خارجی است. گرچه برخی جوسازی‌هایی نیز در بازار وجود دارد و بعضی وارد کنندگان تلاش می‌کنند کیفیت جنس ایرانی را ضعیف نشان دهند ولی قطعا وزارت بهداشت هیچ گونه مماشات و ملاحظه‌ای در این خصوص ندارد و استاندارهای تولید این محصولات نیز بین‌المللی و لازم الاجرا است.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه دیالیز هنوز به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم و در تامین بخشی از ملزومات و مواد اولیه نیاز به واردات داریم، گفت: البته بخشی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی هم شروع به تحقیق در زمینه تولید مواد اولیه این فیلترها کرده‌اند که اگر به مرحله تولید برسد می‌تواند جایگزین نمونه وارداتی بشود اما فعلا برنامه‌ای برای جایگزینی نداریم.

دکتر سبحانی همچنین از صادرات برخی محصولات این شرکت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا الان که بسیاری از کالاها مشمول ارز ترجیحی می‌شد، اجازه صادرات محصول نداشتیم و استفاده از این ارز فقط شامل تامین نیازهای داخل کشور بود اما اکنون که به سمت ارز نیمایی رفته‌ایم فضای صادرات برای این شرکت فراهم شده و بنا داریم از سال آینده بخشی از بودجه شرکت را به صادرات اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که محصولات این شرکت از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، همین الان هم از کشورهای مختلفی نظیر روسیه و عراق درخواست داشتیم ولی باید یک سری الزامات قانونی و بین‌المللی و زیرساخت های لازم فراهم شود که امید است تا سال آینده این مهم انجام شود.

گفتنی است بازدید خبرنگاران از خط تولید این شرکت حسن ختام این نشست بود.  

 

 

کدخبر: 11977

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise