یکشنبه، 23 بهمن 1401 - 14:35

آغاز به کار دبیرخانه ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی در نظرآباد

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از آغاز به کار دبیرخانه ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی در شهرستان نظرآباد این استان خبر داد.

نظرآباد- امید بانوان؛ «یحیی دارایی» روز یکشنبه در نشست بررسی ثبت جهانی تپه تاریخی ازبکی افزود: تحقق ثبت جهانی محوطه ازبکی می‌تواند در جذب گردشگران خارجی تاثیر گذار واقع شود.

وی با بیان اینکه نخستین خشت دست‌ساز بشر در محوطه ازبکی با قدمت ۹ هزار سال به دست آمده است، افزود: ارزش باستانی این اثر بسیار بالا است و ثبت این محوطه باستانی جزو مهمترین اقداماتی است که باید در استان صورت گیرد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی البرز حمایت و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان ازجمله شهرداری‌ها، حفاظت محیط زیست و امثال آن برای زیبا سازی و تأمین زیر ساخت های گرذشگری محوطه ازبکی نقش موثری در جذب گردشگران خارجی دارد.

وی گفت: ثبت جهانی این تپه کاری زمان‌بر است و نیاز به مشاوران خبره دارد و به همین منظور در اعتبارات سال آینده بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود ضمن آنکه از ظرفیت دوستداران میراث‌فرهنگی و محوطه ازبکی برای تغییر سیمای این محوطه کمک گرفته خواهد شد.

دارایی بیان کرد: البته ثبت جهانی محوطه ازبکی نیاز به داده‌های اطلاعاتی و علمی قوی در زمینه باستان‌شناسی و کاوش‌های مستمر دارد که لازم است زیر ساخت‌ها، پایگاه دانشی و کارگاه‌هایی در محل این تپه ایجاد شود.

فرماندار نظرآباد در این نشست تشکیل دبیرخانه ثبت جهانی محوطه ازبکی را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و گفت: محوطه تاریخی ازبکی گوهری قبمتی در شهرستان نظرآباد است که می‌تواند به جذب گردشگران کمک کند.

حسین بغدادی افزود: نظرآباد با داشتن روستاهای هدف گردشگری مانند نجم آباد، محوطه ازبکی و تپه‌های تاریخی ظرفیت‌های مناسبی برای جذب گردشگران دارد. در پایان مهدی ارباب‌نیا به عنوان مسئول ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی معرفی شد.

 

کدخبر: 12477


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise