دوشنبه، 08 اسفند 1401 - 09:49

تصویب معافیت مالیاتی برای فعالیت در پلتفرم‌های بومی

پیشنهاد بودجه‌ای دولت مبنی بر معافیت کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی در نشست بررسی بودجه 1402 به تصویب رسید.

علم و فناوری- امید بانوان؛‌ همشهری آنلاین نوشت؛ در صورتی که شورای نگهبان هم این موضوع را تأیید کند، نه‌تنها کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های بومی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، بلکه براساس بند «ط» تبصره 6 بخش درآمدی، جریمه‌های مالیاتی سال‌های گذشته آنها هم مشمول بخشودگی می‌شود.

در بند «ط» تبصره 6بخش درآمدی بودجه دولت آمده است: «در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا پایان سال 1402، کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به‌صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرایم سال‌های قبل ناشی از عدم‌تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود. همچنین هرگونه کسب درآمد بر بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات است. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت 2‌ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.» آنچه در پیشنهاد دولت آمده، شامل پلتفرم‌های داخلی و خارجی است که بخش معافیت پلتفرم‌های داخلی از سوی مجلس تصویب شده است، اما تا لحظه نگارش این گزارش، بخش دوم، یعنی اخذ مالیات از کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های خارجی هنوز مصوب نشده است.

همچنین در بسته حمایتی که آبان‌ماه از سوی دولت رونمایی شده، به موضوع معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های بومی اشاره شده است.

در آخرین نسخه‌های طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت هم ازجمله نسخه 9 بهمن 1400 این موضوع پیش‌بینی شده بود.

کدخبر: 12664


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise