سه‌شنبه، 09 اسفند 1401 - 14:27

آیا در بیمه زنان خانه‌دار می‌توان تنها از حمایت‌های درمانی استفاده کرد؟

«بیمه زنان خانه‌دار» ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به منظور تامین امنیت اقتصادی در دوران سالخوردگی، بازنشستگی و ازکارافتادگی در سازمان تامین اجتماعی تعریف شده است، اما آیا در این طرح می‌توان صرفا از حمایت‌های درمانی استفاده کرد؟

  • بانوان پلاس- امیدبانوان؛ ایرنا نوشت: «ماده یک قانون تامین‌اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴» اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی برای همه اقشار جامعه را یک تکلیف قانونی عنوان کرده است.

  • «بیمه زنان خانه‌دار» برای جمعیت غیرشاغل زنان و دختران نیز از آذر ماه سال ۱۳۸۷ آغاز شد؛ در این تاریخ هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی این بیمه را ذیل «بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد» تصویب کرد و مصوبه مربوطه به تمامی واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شد.

  • اکنون این بیمه در در ۳ نرخ ۱۲ درصد (برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت؛ پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) ارائه می‌شود.

  • شرایط سنی استفاده از بیمه زنان خانه‌دار چیست؟ 

  • در بیمه زنان خانه‌دار تامین اجتماعی تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله در سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند؛ به عبارت دیگر مشمولین این قانون همه زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله در کشور خواهند بود.

  • در مورد زنان بیش از ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود و زنانی که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند، از اعمال سقف سنی مقرر معاف می‌شوند.

  • امکان انتخاب نرخ و دستمزد مبنای پرداخت حق ‌بیمه هم از مزایا و امتیازات بیمه زنان خانه‌دار است؛ در مواردی که دستمزد انتخابی متقاضی بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد، ضریب دستمزد انتخابی نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار همواره در سنوات آتی رعایت می‌شود.


  • آیا بیمه زنان خانه‌دار در صورت اشتغال تداوم می‌یابد؟ 

  • نداشتن پوشش بیمه و بازنشستگی هم یکی از شرایط استفاده از این طرح است و بنابر این اصل، زنان خانه‌دار در صورت اشتغال نمی‌توانند از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کنند.

  • مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی هم پیش از این در گفت وگو با ایرنا گفته بود: «زنان خانه‌دار در صورت اشتغال و دریافت (برقراری) بیمه تامین اجتماعی نمی‌توانند بیمه زنان خانه‌دار را نیز با هدف دریافت دو مستمری در دوران بازنشستگی ادامه دهند.»

  • مهدی شکوری همچنین گفته بود: نداشتن پوشش بیمه و بازنشستگی یکی از شروط اصلی استفاده از این بیمه است و بانوان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری بوده و باید حق بیمه آنها توسط کارفرمای مربوطه (مطابق با قانون تأمین اجتماعی) به سازمان پرداخت شود.

  • به گفته وی، سوابق بیمه زنان خانه‌دار همچنین به سایر سوابق بیمه‌ای اضافه شده و در زمان بازنشستگی محاسبه خواهد شد.

  • امکان حذف سابقه تأمین اجتماعی و نیز بازگرداندن حق بیمه دریافتی در این طرح نیز وجود ندارد؛ سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی محفوظ است و در صورت رسیدن به شرایط بازنشستگی و یا احراز سایر شرایط قانونی برای دریافت خدمات از این سازمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

  • انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه‌دار است. در صورتی که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از این طریق از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار باشند، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست؛ در غیر این صورت زنان می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی هم برخوردار شوند؛ اما آیا در این طرح می‌توان صرفا از مزایای درمانی استفاده کرد؟ 
  • مطابق با قانون تامین اجتماعی، ارائه تعهدات قانونی بلندمدت و خدمات درمانی به صورت توأمان پیش‌بینی شده و ارائه خدمات درمانی به صورت مجزا میسر نخواهد بود. بنابراین امکان استفاده از حمایت‌های درمانی مقرر در طرح بیمه زنان خانه‌دار به صورت جداگانه امکان‌پذیر نخواهد بود. 


  • چگونگی ثبت‌نام در طرح بیمه زنان خانه‌دار


  • به منظور ثبت‌نام در این طرح نیز زنان و دختران متقاضی می‌توانند با استفاده از رایانه شخصی یا تلفن همراه پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir تمام مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه ماهانه را از مسیر منوی بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص/ انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران پیگیری کنند.

  • در این سامانه، شرایط متقاضی از لحاظ سن و سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه بررسی می‌شود و در صورت احراز شرایط، انعقاد قرارداد و پرداخت ماهانه حق‌بیمه، تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار و دختران قرار گرفته و از مزیت‌های قانونی مقرر در این طرح استفاده خواهد کرد.

  • امکان عقد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه از طریق برنامه کاربردی یا اپلیکیشن «تأمین من» که از سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir یا «کافه بازار» نیز قابل دریافت و نصب بر روی گوشی‌های هوشمند است، نیز وجود دارد.

  • در صورت عدم دسترسی به رایانه شخصی یا تلفن همراه برای انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران نیز می‌توان به یکی از شعب یا کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کرد؛ کارشناسان مربوطه همچنین در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ در تمام ساعات شبانه‌روز و نیز ایام تعطیل متقاضیان را راهنمایی و مشکلات احتمالی را پیگیری می‌کنند.




کدخبر: 12698


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise