پنجشنبه، 18 اسفند 1401 - 17:30

در قالب مشاورین فعال طرح رویش مترو؛

۲۰۰ مشاور خانواده در سطح تهران خدمات رایگان ارائه می‌دهند

دبیر کارگروه‌ آسیب‌های اجتماعی معاونت بانوان نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح «مشاورین فعال طرح رویش مترو» گفت: ۲۰۰ مشاور در سطح تهران آماده‌ کمک‌رسانی به مددجویان به صورت رایگان هستند، آمادگی داریم که در سایر استان‌ها هم طرح را اجرایی کنیم.

شهربانو – امید بانوان؛‌ ایرنا نوشت؛ «زینب قدیری» در حاشیه همایش «مشاورین فعال طرح رویش مترو» اظهار کرد: تحکیم خانواده از طریق پیشگیری یا ساماندهی مشکلات مهم‌ترین هدف این طرح است چراکه دغدغه مهم مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان مسائل اجتماعی تحکیم خانواده است.

وی افزود: برای رسیدن به جامعه اسلامی، باید استان‌ها، شهرها و محله‌ها به صورت اسلامی درآیند تا آسیب‌های اجتماعی در آن کاهش یابد. همچنین محلات محروم مورد حمایت و رسیدگی قرار گیرد تا شاهد بالارفتن امید در میان مردم باشیم بنابراین کار از محلات آغاز شده و محوریت مشاوران خانواده به صورت جهادی برای رفع مشکلات پاپیش گذاشته اند.

دبیر کارگروه‌ آسیب‌های اجتماعی معاونت بانوان نهاد ریاست جمهوری گفت: این مشاوران با ارائه خدمات رایگان به شهروندان، تسهیلگری و ساماندهی ایستگاه‌های مترو و پایانه‌های راه‌آهن، ورود به مدارس و کمک به شوراهای محلات را در دستور کار خود قرار داده که در حوزه سلامت و سبک زندگی اسلامی بکارگرفته می‌شود.

 قدیری ادامه داد: اهداف این طرح عبارت است از فعال‌سازی کنشگران موثر سبک زندگی خانواده در راستای تحقق رویکرد سبک زندگی اسلامی همه جانبه و انسان سالم، بهبود سبک زندگی اسلامی و ارتقای سلامت اجتماعی خانواده و جوانی جمعیت، افزایش آگاهی خانواده‌ها جهت تضمین ازدواج سالم، تقویت بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فردی خانواده از جمله طلاق و اعتیاد و خیانت.

وی افزود: همچنین گسترش پوشش خدمات آموزشی و توانمندی با توجه به ایجاد عدالت اجتماعی متناسب با سطح نیاز خانوادگی و بهداشت باروری، ارتقا سطح بهداشت خانواده و ارتقا سطح بهداشت و خدمات درمانی مراکز مشاوره، ایجاد فرهنگسازی در زمینه استفاده از مشاوره خانواده و خدمات درمانی در سطح ایستگاه‌های مترو و محلات و سایر بخش‌ها،نهادینه سازی ساختار و فرآیند مشارکت مردمی سازی در برنامه‌ریزی و اجرا، ارزیابی در مقابله صحیح و عالمانه با تهدید و هجمه‌های فرهنگی بنیان خانواده و هویت اسلامی و ایرانی از دیگر اهداف این طرح است.

دبیر کارگروه‌ آسیب‌های اجتماعی معاونت بانوان نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اهداف عملی طرح رویش مترو اظهار کرد: مشاوره و آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها، توانمندسازی خانواده با هدف پیشگیری از آسیب‌ها، مشاوره پیش از ازدواج، مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق و اختلافات خانواده، توانمندسازی مادران و زنان آسیب‌دیده از مهم‌ترین اهداف عملی این طرح است.

قدیری افزود: همچنین مقابله با بزه اجتماعی، مقابله با خانواده‌های آسیب‌دیده اجتماعی، آموزش و توانمندسازی زنان و برگزاری دوره‌های مهارتی و اشتغال خانگی و اشتغال زایی و حمایت از خانواده‌های زندانیان بویژه در مناطق پرخطر، مشاوره مستمر به زنان و فرزندان زندانیان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، برگزاری دوره‌های مستمر توانمندسازی و مهارت شغلی ازدیگر اولویت‌های این طرح است.

مراجعه ۸ هزار مددجو

وی همچنین درباره شیوه فعالیت مشاوران در مترو توضیح داد: مشاوران در مترو به مددجویان مشاوره می‌دهند و سپس در حوزه نظام ارجاع، این مراجعان را به مراکز مشاوره و روانپزشک ارجاع می‌دهند.

دبیر کارگروه‌ آسیب‌های اجتماعی معاونت بانوان نهاد ریاست جمهوری گفت: اکنون هم‌افزایی مشاوران برای خدمات‌دهی در سایر استان‌های کشور هم صورت گرفته و سازمان بهزیستی هم آماده حمایت است، همچنین مکان‌های مناسبی را در جهت‌ کلینیک‌های بهزیستی در اختیار مشاوران داده شده است.

قدیری ادامه داد: تاکنون مشاوران به صورت جهادی فعالیت کرده‌اند اما تایید شده که هزینه‌هایی هم برای مشاوران در نظر گرفته شود و قدردانی کوچکی هم از آنان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ملزومات طرح با توجه به تجربه زیسته مشاوران صورت گرفته، عنوان کرد: در ایستگاه‌های مترو و سراهای محله اتاق‌های مشاوره و غرفه‌های دائمی قرار است که به مشاوران داده شود، مشاوره برای شهروندان اهمیت بسیاری دارد ،چراکه ممکن است برخی از افراد در شرایط اقتصادی کنونی نتوانند این هزینه را در مراکز مشاوره بپردازند و نیازمند این خدمات به صورت رایگان هستند.

قدیری خاطر نشان کرد: استقبال بسیار خوبی در سطح تهران از این طرح صورت گرفته است. در ۴ ماه گذشته حدود هشت هزار نفر، مشاوره خانواده دریافت کرده‌اند و در بخش‌های مختلف و حوزه آسیب سعی کردیم که کمک رسان باشیم.

کدخبر: 12888


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise