شنبه، 20 اسفند 1401 - 12:51

ترفندهایی برای افزایش تمرکز هنگام دورکاری

در این مطلب 10 ترفند که شاید در نگاه اول عجیب به‌نظر برسند را برای حفظ تمرکز هنگام دورکاری به شما معرفی می‌کنیم.

سبک زندگی– امید بانوان؛‌ دیجاتو نوشت؛ دورکاری مزایای مختلفی دارد، اما یکی از چالش‌های اصلی آن، مواجه‌شدن با حواس‌پرتی‌هاست. در هنگام دورکاری باید تلاش کنیم تمرکز خود را حفظ کنیم و بهره‌وری خود را بالا نگه داریم، اما با وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف و تمام حواس‌‌پرتی‌هایی که در خارج از محل کار وجود دارد، ممکن است گاهی نتوانیم آنطور که باید به کار خود پایبند باشیم.

در ادامه ۱۰ ترفند که شاید در نگاه اول عجیب به‌نظر برسند را برای حفظ تمرکز به شما معرفی می‌کنیم. این ترفندها با وجود عجیب بودن‌شان، ثابت کرده‌اند که می‌توانند شما را در حالت کار نگه دارند.

لباس مناسب کار کردن بپوشید

یکی از مزیت‌های کار در خانه این است که شما می‌توانید به جای لباس‌های رسمی، با هر لباس راحتی که خواستید به کار خود ادامه دهید. بااین‌وجود ثابت شده است لباس ما تأثیر به‌سزایی بر وضعیت روانی‌مان دارد. 

حقیقات نشان داده که لباس پوشیدن حرفه‌ای به تفکر انتزاعی و بازترکردن دیدگاه‌مان کمک می‌کند. به قول آن نقل معروف «هر کاری که با بیژامه‌ام انجام بدهم، کار محسوب نمی‌شود!» پس صبح روز کاری‌تان به‌جای اینکه با همان لباس خواب‌تان، کار را شروع کنید، از پلیور یا پیراهنی استفاده کنید و حتما دکمه‌های آن را ببندید.

استراحت کنید

واژه استراحت در دورکاری شاید کمی عجیب به‌نظر برسد؛ چرا که از نظر بعضی دورکاری خود استراحت است! با این وجود استراحت‌کردن را همیشه در بین کارهای خود قرار دهید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بین کارهایشان استراحت کوتاهی می‌کنند، بازدهی بیشتری نیز در طول روز دارند. 

مغز ما خسته می‌شود و استراحت انرژی لازم را به آن می‌دهد. پس اشکالی ندارد که هرچند وقت یکبار از کار خود فاصله بگیریم و استراحت کنیم؛ چرا که بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد.


به موسیقی پس‌زمینه گوش دهید

داشتن موسیقی در پس‌زمینه کار می‌تواند به بهره‌وری و تمرکز کمک کند. بااین‌وجود هر موسیقی چنین نتایجی نخواهد داشت، موسیقی‌هایی با حال‌وهوای کلاسیک،‌ صدای طبیعت، موزیک‌های فیلم‌های حماسی و بازی‌های ویدیویی را انتخاب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که موزیک‌های پاپ، آهنگ‌های پیچیده و موسیقی‌های خواننده‌دار می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند و درک مطلب را پایین بیاورند.

از نیروی رنگ‌ها غافل نشوید

رنگ‌ها تأثیر به‌سزایی در بهره‌وری و حتی خلق‌وخوی ما دارد. با توجه به روان‌شناسی رنگ‌ها، برخی رنگ‌ها می‌توانند بهره‌وری ما را افزایش دهند. برای مثال رنگ آبی می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد، رنگ زرد می‌تواند برای تقویت خلاقیت مفید باشد و رنگ سبز نیز آرامش‌بخش است. ممکن است اتاقی در خانه‌تان درحال‌حاضر چنین رنگ‌هایی داشته باشد، پس آن اتاق را تبدیل به دفتر کار خود کنید. 

دمای خانه را چک کنید

مطالعات نشان می‌دهد که دمای بالا باعث افزایش تمرکز می‌شود. پس مهم نیست که عاشق سرما هستید یا خانه‌ای مثل سونا را دوست دارید، برای افزایش تمرکز و بهره‌وری دمای خانه خود را در حدود ۲۵ درجه سلسیوس نگه دارید. این عدد براساس مطالعه محققان دانشگاه کرنل اعلام شده است، آن‌ها برای آزمایش این تئوری دمای محل کاری را از ۲۰ درجه به ۲۵ درجه سلسیوس افزایش دادند که باعث شد ۴۴ درصد از خطاهای تایپی کاهش پیدا کند و ۱۵۰ درصد خروجی تایپ افزایش بیابد.

با نگه‌داشتن دمای خانه در ۲۵ درجه سلسیوس، مغز شما به‌جای استفاده از انرژی خود برای گرم نگه‌داشتن بدن، انرژی بیشتری برای تمرکز می‌گذارد.


پرده‌ها را کنار بزنید

دریافت نور خورشید در طول روز، باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. نور مصنوعی برای روشن نگه‌داشتن فضای کارمان عالی است، اما مثل نور طبیعی برای ما مفید نیست. براساس مطالعه‌ای، محققان دریافتند که ۷۰ درصد از افرادی که در هنگام کارکردن به نور طبیعی دسترسی دارند، بهره‌وری بیشتری را تجربه کرده‌اند. بنابراین پرده‌ها را کنار بزنید و بگذارید نور خورشید وارد شود.

ورزش را وارد برنامه روزانه خود کنید

برای همه ما ثابت شده که ورزش‌کردن برای بدن ما مفید است، اما این تنها بدن ما نیست که از ورزش بهره می‌برد. مطالعات نشان داده که ورزش‌کردن برای مغز و خلق‌وخوی نیز مفید بوده و افرادی که ورزش می‌کنند، ۴۱ درصد بیشتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند،‌ انگیزه دارند. 

دانشمندان می‌گویند ورزش‌کردن باعث افزایش بهره‌وری نیز می‌شود؛ چرا که ماده پروتئینی به‌نام نوروتروفیک از مغز آزاد می‌شود که به بهبود یادگیری و حافظه کمک می‌کند. همچنین ورزش‌کردن باعث آزادشدن اندروفین می‌شود که استرس را کاهش می‌دهد.

دارچین یا نعناع بو کنید

یکی از دیگر روش‌های عجیب افزایش بهره‌وری، بوکردن دارچین یا نعنا است. در طول روز روشن‌کردن یک شمع معطر نیز می‌تواند مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهد که رایحه‌های خاصی مانند دارچین و نعنا می‌تواند به مبارزه با خستگی ذهنی برود و حافظه و تمرکز را نیز تقویت کند.

به چیزی نگاه کنید که لبخند به لبتان می‌آورد

مطالعه‌ای به اثرات تماشای تصاویر حیوانات ناز، بچه‌ها و غذاهای خوشمزه روی بهره‌وری پرداخته است. افرادی که با تماشای ویدیوها یا تصاویر بامزه احساساتی می‌شوند، سطح بهره‌وری بسیار بالاتری را تجربه می‌کنند. در ردیت هم بخشی مخصوص با عنوان r/Aww وجود دارد که انواع تصاویر و ویدیوهای دوست‌داشتنی را قرار داده است، شاید سرزدن به آن بد نباشد!


زمانی کار کنید که بیشترین تمرکز را دارید

یکی از راه‌های اصلی افزایش تمرکز و بهره‌وری، کار در زمانی است که حس می‌کنید بیشترین تمرکز را دارید. آیا شما از آن دست افرادی هستید که موقع طلوع خورشید بیشترین تمرکز را دارید؟ کار خود را از آن زمان آغاز کنید یا مانند جغدها شب‌ها بیشترین تمرکز را دارید؟ پس کارهای مهم خود را در در هنگام غروب خورشید شروع کنید. 

همه ما یکسان خلق نشده‌ایم پس روز کاری خود را براساس ساعاتی که بیشترین بهره‌وری را احساس می‌کنید، تنظیم کنید.

دفعه بعدی که هنگام دورکاری احساس کم‌انرژی‌بودن یا عدم تمرکز داشتید، بهتر است یکی از این موارد را امتحان کنید، شاید یکی از این روش‌ها به شما کمک کند برای مدت بیشتری در حالت کار باقی بمانید.


کدخبر: 12920


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise