پنجشنبه، 25 اسفند 1401 - 10:01

خواص دمنوش بابونه را بشناسید تا از آن بیشتر لذت ببرید

چای یا دمنوش بابونه علاوه بر خوش طعم بودن، برای سلامتی بسیار مفید است و قرن‌ها است که از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌‌شود.

بوی نان – بوی تنور؛ امید بانوان؛‌ برای تهیه چای بابونه، باید گل‌های این گیاه را خشک کرده و سپس در آب داغ دم کنید. بسیاری از مردم به دلیل نداشتن کافئین، این دمنوش را به عنوان جایگزینی برای چای سیاه یا سبز در نظر می گیرند. علاوه بر این، بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

بنابراین در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند امراض قلبی و عروقی و سرطان نقش خوبی ایفا می کند. در ادامه قرار است در مورد دمنوش بابونه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم. از اینکه همراه ما هستید ممنونیم.

خواص دمنوش بابونه

از سری خواص دمنوش بابونه که بیشتر در بدن افراد مشاهده شده است، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

1) کاهش درد قاعدگی

تحقیقاتی در سال 2021 نشان داد که مصرف دمنوش بابونه به مدت یکماه سبب کاهش دردهای ناشی از قاعدگی می‌شود. زنانی که در این مطالعات شرکت کرده بودند نیز اظهار داشتند که اضطراب، ناراحتی و درد کمتری را پس از مصرف این نوشیدنی در دوران قاعدگی تجربه کرده‌اند.

2) کند کردن یا جلوگیری از روند پوکی استخوان

پوکی استخوان کاهش تدریجی تراکم استخوان است که سبب افزایش خطر شکستگی و ایجاد حالت خمیده در استخوان‌ها می‌شود. در حالی که این امکان وجود دارد که هر کسی پوکی استخوان را تجربه کند؛ اما این بیماری در بین زنان یائسه شایع‌تر است و ممکن است به دلیل اثرات استروژن باشد.

 پس دمنوش بابونه برای این افراد بیشتر توصیه می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2004 نشان داد که یکی از خواص دمنوش بابونه اثرات ضد استروژنی و کمک به تراکم استخوان است. اما محققان تأکید کرده‌اند که برای اثبات این مزایا باید آزمایشات بیشتری را انجام بدهند.

3) درمان دیابت و کاهش قند خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که دمنوش بابونه تا حد موثری قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. اما به یاد داشته باشید که نتیجه تحقیقات نشان نمی‌دهد که بابونه جایگزین مناسبی برای داروهای دیابت هست یا خیر. ولی به طور کلی می‌توان از این نوع دمنوش به عنوان مکمل درمان‌های موجود استفاده کرد.

مزایای ضد التهابی دمنوش بابونه قادر است از آسیب به سلول‌های لوزالمعده جلوگیری کند، زمانی این مشکل به وجود می‌آید که سطح قند خون شما به طور مزمن بالا برود. خواص دمنوش بابونه برای سلامت پانکراس شما نیز مفید است. زیرا انسولین تولید می‌کند، انسولین هورمونی است که مسئولیت حذف قند اضافه خون شما را بر عهده دارد.

4) درمان و پیشگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پیشگیری از سرطان را می‌توان از خواص دمنوش بابونه دانست. بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیژنین است. آپیژنین با سلول‌های سرطانی به ویژه سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می‌کند.

بابونه ممکن است سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد یا حتی از رشد آن‌ها جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات تاکنون قطعی نشده‌اند و دانشمندان اظهار دارند که برای اثبات این ادعا که این گیاه دارای خاصیت ضد سرطانی است، باید آزمایشات بیشتری انجام شود. همچنین، بیشتر تحقیقات به مدل‌های بالینی در حیوانات پرداخته‌اند، نه انسان‌ها.

5) کاهش التهاب

التهاب نوعی واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت  در بدن است. دمنوش بابونه ترکیبات شیمیایی دارد که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. ناگفته نماند که التهاب می‌تواند به دلیل وجود بیماری‌های مختلفی از جمله هموروئید، آرتریت، اختلالات خود ایمنی و حتی افسردگی به وجود بیاید.

6) کمک به خواب بهتر و ایجاد آرامش

بیشتر مردم، خواص دمنوش بابونه را بهبود خواب و آرام شدن بدن و ذهن می‌دانند. در مطالعاتی شواهد حاکی از آن بود که، 10 نفر از 12بیمار قلبی–عروقی اظهار داشته‌اند که مدت کوتاهی پس از مصرف این دمنوش به خواب رفته‌اند. این گیاه حاوی آپیژنین است که به گیرنده‌های خاصی در مغز شما متصل می‌شود که می‌تواند سبب خواب آلودگی و کاهش بی‌خوابی شود یا ناتوانی مزمن برای خوابیدن را درمان کند.

7) کمک به ارتقا سلامت گوارش

هضم برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. شواهد محدود حاکی از آن است که بابونه ممکن است با کاهش خطر برخی بیماری‌های گوارشی، برای بهبود هضم موثر واقع شود.پیشگیری از زخم معده را میتوان از خواص دمنوش بابونه دانست. زیرا ممکن است اسیدیته معده را کاهش دهد و از رشد باکتری‌هایی که در ایجاد زخم نقش دارند، جلوگیری کند.

8) درمان علائم سرماخوردگی

از دیگر خواص دمنوش بابونه بهبود علائم سرماخوردگی است. استنشاق بخار با عصاره بابونه می‌تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. اما این مزیت هنوز ثابت نشده است.

9) بهبود سلامت قلب

دمنوش بابونه سرشار از فلاون‌ها است، آن‌ها دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. فلاون‌ها به دلیل پتانسیلی که در کاهش فشار خون و سطح کلسترول دارند، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. طبق آزمایشاتی که بر روی 64 بیمار دیابتی صورت گرفت، نتایج نشان دادند افرادی که همراه با وعده غذایی خود چای بابونه می‌نوشیدند؛ در مقایسه با افرادی که آب مصرف می‌کردند، سطح کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL آن‌ها به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

میزان مصرف دمنوش بابونه

هیچ میزان استانداردی برای مصرف دمنوش بابونه ثبت نشده است. برخی افراد روزانه بین یک تا چهار فنجان از آن را می‌نوشند. با این حال اگر بیماری خاصی دارید بهتر است با مشورت و اجازه پزشک از خواص این دمنوش بهره ببرید.

طرز تهیه دمنوش بابونه

در یک فنجان مقداری از بابونه خشک شده میریزیم. آب جوش اضافه میکنیم .

چند دقیقه زمان میدهیم تا دم بکشد. برای صرفه‌جویی در زمان میتوانیم روی آن ‌را بپوشانیم تا زودتر و بهتر دم شود. همچنین میتوانیم به روشی که معمولا چای دم میکنیم، مقدار بیشتری بابونه در قوری بریزیم و پس از آماده شدن در فنجان بریزیم.

استفاده از دمنوش‌ها و داروهای گیاهی مانند هرچیز دیگر مقدار و اندازه معینی دارد. مصرف بیرویه دمنوش بابونه ممکن است باعث ناراحتی معده و اسهال شود.

سخن پایانی

دمنوش بابونه یک نوشیدنی سالم است. این چای سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است و خواص دمنوش بابونه را افزایش می‌دهد. این گیاه ممکن است برای سلامتی فواید مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود بیماری‌های قلبی، سلامت گوارش و غیره را به دنبال داشته باشد. اگرچه تحقیقات مربوط به بابونه امیدوارکننده است؛ اما مطالعات کافی بر روی آن انجام نشده است تا در مورد اثرات این گیاه بر سلامتی بتوان به نتیجه‌گیری دقیق‌تری دست یافت.

کدخبر: 13025


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise