شنبه، 05 فروردین 1402 - 12:45

طرز تهیه شربت خاکشیر

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین شربت‌های خانگی، شربت خاکشیر است که به ‌دلیل فواید زیادی که دارد، همه‌ ما آن را می‌شناسیم. شربت خاکشیر یکی از پرطرفدارترین شربت‌ها برای رفع عطش و تشنگی در ماه مبارک رمضان است که معمولا مهمان ثابت سفره‌های افطار است.

بوی نان- بوی تنور- امید بانوان؛‌ ویکی ناب  نوشت؛ این شربت یکی از نوشیدنی‌های سنتی ایران است و از ترکیب آب، دانه‌های خاکشیر، شکر، گلاب و یخ تهیه می‌شود. برخی نیز آبلیمو در آن می‌ریزند. همچنین می‌توان به‌جای شکر از عسل استفاده کرد و از خواص شربت خاکشیر در ماه رمضان بهره برد. با همراه باشید تا با طرز تهیه چند نوع شربت خاکشیر آشنا شوید.

طرز تهیه شربت خاکشیر

مواد لازم برای ۶ نفر

تهیه شربت خاکشیر بسیار آسان است و با اضافه کردن گلاب، زعفران، لیمو، تخم شربتی و می‌توانید با توجه سلیقه خود به طعم آن تنوع دهید.

آب خنک: ۶ لیوان

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ لیوان

خاکشیر: نصف لیوان

طرز تهیه شربت خاکشیر معمولی:

برای طرز تهیه خاکشیر معمولی، ابتدا خاکشیر را در یک کاسه پر از آب بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس خاکشیر را از صافی رد کنید و با آب آن را چند بار بشویید (طرز صحیح شستن خاکشیر) سپس آن را داخل پارچ بریزید و به میزانی که گفته شد، آب خنک را اضافه کنید. در این مرحله شکر را کم کم داخل پارچ بریزید و هم‌زمان با قاشق هم بزنید تا شکر کامل حل شود. بعد از آن‌که شکر کامل حل شد، گلاب را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. دقت کنید تکه‌های یخ را در لیوان بریزید و شربت آماده شده را برای بار آخر هم بزنید و در لیوان بریزید. نوشیدنی شما آماده است.

طرز تهیه شربت خاکشیر مجلسی:

روش مجلسی درست کردن شربت خاکشیر خیلی ساده است. ابتدا ۲ تا ۳ لیوان آب را در داخل قابلمه بریزید و گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را کم کم به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا در آب حل شود و بگذارید تا آب به جوش بیاید و شربت به قوام برسد. زمانی‌که شربت کمی غلیظ شد، گلاب را اضافه کنید. بعد از ۵ دقیقه خاکشیر شسته شده را به مواد اضافه کنید و اگر دوست داشتید می‌توانید برای زیبایی شربت یک قاشق زعفران دم کرده هم به آن اضافه کنید. گاز را خاموش کنید و بگذارید تا شربت خنک شود.

سپس مواد آماده شده را در یک شیشه بریزید تا هر وقت خواستید برای مهمان شربت درست کنید، راحت باشید. در زمان پذیرایی از میهمان فقط باید ۲ قاشق از آن را داخل لیوان بریزید. آب خنک و تکه‌های یخ هم به آن اضافه کنید. شربت خاکشیر آماده سرو است.

طرز تهیه شربت خاکشیر با زعفران:

همانطور که می‌دانید ترکیب شربت خاکشیر با زعفران فوق‌العاده است. برای تهیه‌ی شربت خاکشیر زعفرانی فقط کافیست به مواد فوق یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌ کرده اضافه کنید.‌ زمانی‌که حرارت زیر شربت را خاموش کردید، زعفران را به شربت اضافه کنید. زعفران علاوه بر این‌که به شربت عطر خوبی می‌دهد، خواصی دارد که برای بدن حائز اهمیت است.



طرز تهیه شربت خاکشیر با تخم شربتی:

شربت خاکشیر با تخم شربتی ترکیب زیبایی می‌سازد. به همین خاطر بیشتر مردم برای این‌که شربت خاکشیر زیبا و مجلسی‌تری داشته باشند، از تخم شربتی استفاده می‌کنند. برای تهیه‌ی این شربت ابتدا تخم شربتی را خیس کنید تا به حالت ژله درآید. سپس در زمان سرو شربت خاکشیر کمی تخم شربتی به لیوان‌ها اضافه کنید و از خواص تخم شربتی هم نیز بهره‌مند شوید.

مواد لازم شربت خاکشیر با آبلیمو:

خاکشیر

لیمو ترش

گلاب

شکر

آب

آبلیمو

میزان مواد فوق به تعداد نفرات و سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر دوست دارید شربت خاکشیر شما شیرین‌تر باشد، باید میزان بیشتری شکر بریزید.

طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو:

در تهیه‌ این شربت، ابتدا آب و شکر را در یک قابلمه بریزید. به ‌ازای هر لیوان آب ۶ قاشق شکر نیاز است. بعد باید بگذارید تا مخلوط آب و شکر بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس گلاب و آب لیموترش را به شربت اضافه کنید و گاز را خاموش کنید. بگذارید تا شربت خنک شود. دقت کنید که به ازای هر لیوان آب ۳ قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو نیاز دارید. بعد از خنک شدن می‌توانید این شربت را برای مدت طولانی داخل ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

محتویات شربت آماده شد. تنها باید خاکشیر را آماده کنید. همانند روش قبل خاکشیر را به میزان نیاز در یک کاسه‌ی آب بریزید و آب خاکشیر را چند بار عوض کنید تا کامل تمیز شود. وقتی خاکشیر ته‌نشین شد آب آن را خالی کنید. حال برای تهیه‌ی شربت ۱/۳ لیوان را با خاکشیر و  ۱/۳ بقیه را با شربت پر کنید. شما می‌توانید برای پر کردن ۱/۳ نهایی از یخ‌های لیمویی استفاده کنید.



خواص شربت خاکشیر:

شربت خاکشیر از لحاظ طب سنتی گرم و مرطوب است و زخم و جراحات را بهبود می‌بخشد.

همچنین ادرارآور و تب‌بُر است.

برای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند.

خاکشیر نقرس، حصبه، آبله، سرخک و مخملک را درمان می‌کند.

همچنین صدا را باز می‌کند.

برای رفع بیماری‌های گوش مفید است.

برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مناسب است.

ملین است و برای رفع یبوست مناسب است.

خنک‌کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف می‌شود.

بذر خاکشیر بر میزان قدرت و میل جنسی می‌افزاید و اشتها را باز می‌کند.

خاکشیر دل ضعفه را از بین می‌برد.

در رفع ناراحتی‌ها و بیماری‌های دستگاه تناسلی موثر است.

 

    

کدخبر: 13131


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise