دوشنبه، 18 اردیبهشت 1402 - 10:09

اولین جراحی مغز از درون رحم بر روی جنین با موفقیت انجام شد

برای اولین بار، پزشکان با موفقیت جراحی مغز جنین را برای درمان ناهنجاری عروق خونی نادری که می تواند در نوزادان تازه متولد شده کشنده باشد، انجام دادند.

تازه‌های سلامت. امیدبانوان؛ سلامت نیوز به نقل از هلث دی نوشت؛ جراحان بیمارستان کودکان بوستون و بیمارستان بریگهام و زنان در ایالات متحده با هدایت سونوگرافی، با روش جراحی به نام آمبولیزاسیون برای درمان یک بیماری نادر قبل از تولد استفاده کردند. این ناهنجاری عروقی که ورید ناهنجار جالینوس vein of Galen malformation نامیده می‌شود، باعث می‌شود خون پس از تولد کودک به طور خطرناکی در بخشی از مغز جریان یابد. موفقیت این روش امید جدیدی را برای درمان این بیماری قبل از تشدید خطر عوارض ایجاد می‌کند.

کارشناسان می‌گویند که این دستاورد، برای وضعیتی که به عنوان  VOGM  شناخته می شود، «هیجان انگیز» است. اما آنها همچنین هشدار دادند که این یک مورد است و تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه آیا روش مغز قبل از تولد یک استراتژی خوب است یا خیر، مورد نیاز است.

VOGM یک بیماری نادر است و در حدود 1 مورد از هر شصت هزار تولد رخ می دهد و اغلب در اواخر بارداری در سونوگرافی‌های معمول تشخیص داده می‌شود.

دکتر دارن اورباخ، یکی از مدیران مرکز جراحی و مداخلات عروق مغزی بیمارستان کودکان بوستون، گفت: حدود 50 تا 60 درصد نوزادان بلافاصله پس از تولد دچار مشکل می‌شوند.

محققان با گزارشی در مجله سکته مغزی، اولین روش موفقیت‌آمیز خود را بر روی جنینی که 34 هفته و 2 روز سن داشت و 99 درصد احتمال مشکلات شدید پس از تولد داشت، توصیف کردند.

خود این روش به آرامی پیش رفت. از طریق تصویربرداری، پزشکان کاهش فوری جریان خون اضافی از مغز و کاهش حجم کار قلب را مشاهده کردند. این روش باعث پارگی زودرس غشاها شد، بنابراین نوزاد دو روز بعد از طریق القای زایمان به دنیا آمد.

اورباخ گفت: نوزاد تازه متولد شده هیچ مشکل قلبی نداشت و در سن 6 هفتگی اکنون وضعیت خوبی دارد. اورباخ گفت این کارآزمایی برای ثبت نام 20 بیمار طراحی شده است. سؤالات ایمنی شامل این است که آیا عمل جنین می تواند باعث خونریزی مغزی یا سکته شود. اورباخ گفت که این نیز ناشناخته است.

 

کدخبر: 13663


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise