یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402 - 10:54

چگونه با زن بد اخلاق و عصبی رفتار کنیم؟

برخی از مردان نمی‌دانند که چگونه با دختر بداخلاق یا همسر بداخلاق خود رفتار کنند. عصبانیت و ناراحتی برای هر فردی به وجود می‌آید. اما اگر این عصبانیت و بداخلاقی‌ها به یک عادت همیشگی تبدیل شود، می‌تواند منجربه مشکلات زیادی برای زندگی زناشویی افراد شود.

دخترانه. همسرانه. مادرانه؛ ‌امیدبانوان؛ مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی علت پرخاشگری زنان پرداخته‌اند و راهکار‌هایی برای داشتن رفتار صحیح با همسر عصبی و بداخلاق پیدا کرده‌اند. اگر شما نیز به دنبال بهترین راه‌ها برای مدیریت زن عصبی و بداخلاق خود هستید، پس خواندن این مقاله جامع و تخصصی را از دست ندهید.

روانشناسی زنان بد اخلاق

قبل از اینکه همسرتان را یک زن عصبی و بد اخلاق بنامید، لازم است به این موضوع فکر کنید که آیا عصبانیت و بداخلاقی‌های او بی‌دلیل است؟ یا شما و اعضای خانواده با کار‌های اشتباه و رفتار‌های نادرست خود باعث ناراحتی و عصبانیت او شده‌اید؟

به طور کلی، زنان تمایل دارند نسبت به مردان احساسات خود را کمی بیشتر بیان کنند. مردان نیز تمایل دارند کمی کمتر از زنان، از احساسات دیگران آگاه باشند. به همین دلیل گاهی زنان از نظر مردان افرادی عصبی، بداخلاق و به شدت احساساتی به نظر می‌رسند. مردان از بداخلاقی، غر زدن و عصبانی بودن همسر خود اصلاً خوششان نمی‌آید.

عصبانیت، ناراحتی، غصه و بداخلاقی و پریشانی برای همه انسان‌ها، چه زن و چه مرد، وجود دارد. اما گاهی اوقات برخی از زنان یا مردان بیشتر از بقیه افراد این احساسات را در خود دارند. روانشناسی زنان بداخلاق نشان می‌دهد که برخی از موضوعات مانند مرگ عزیزان، برآورده نشدن انتظارات، نارضایتی از زندگی و … می‌تواند زنان را بداخلاق و عصبی کند. متأسفانه، خشم می‌تواند برای روابط به شدت مضر باشد. نگرش، عصبانیت و رفتار منفی شریک زندگی می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند. همچنین احساساتی مانند ناامیدی، نشناخته شدن، افسردگی و اضطراب و … را برای شما به همراه داشته باشد.

زن عصبی و بداخلاق، مادر منفی‌نگر و افسرده‌ای است که بر روی خلقیات فرزندان خود نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

چه چیزی باعث بدخلقی می‌شود؟ چرا همسرم اینقدر بد اخلاق است؟

اگر بررسی کردید و متوجه شدید که واقعاً همسر عصبی و بدخلقی دارید، بدون آنکه شما مقصر باشید. پس باید به دنبال علت بداخلاقی‌ها و پرخاشگری‌های همسر خود باشید. آیا او همیشه این گونه رفتار می‌کند یا تنها برهه‌ای از زمان رفتارش تغییر خواهد کرد؟ پرخاشگری زنان علت و دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

همسر شما پریود شده است

اگر تغییرات همسرتان و نوسانات خلقی او در برهه‌ای زمانی است، پس احتمالاً او عادت ماهانه شده است. هومون‌ها نقش مهمی در بدخلقی و یا احساساتی شدن زن‌ها دارند. پس این رفتار و عصبی شدن‌ها دست خودشان نیست.

سعی کنید در این دوران زن پرخاشگر خود را درک کرده و با نوازش کردن، در آغوش گرفتن و … او را آرام کنید. تنها کاری که می‌توانید برای او انجام دهید این است که در کنارش باشید. همچنین بدانید که چه جملات و رفتار‌هایی می‌تواند شرایط را برای شما سخت‌تر کند.

اطلاع از رفتار‌های که زنان بدشان می‌آید می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. پس مطالعه مقاله جملات و رفتار‌هایی که زنان را ناراحت می‌کند را از دست ندهید.

همسرتان روز بدی را سپری کرده است

مردان و زنان ممکن است روز‌های بدی را در زندگی خود تجربه کرده باشند. روش‌های مختلفی برای مقابله و رویارویی با اتفاقات و مشکلات وجود دارد. برخی از زنان در برابر مشکلات و اتفاقات ناخوشایند به سرعت عصبانی می‌شوند و نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند. برخی از رفتار‌های شما نیز ممکن است او را بداخلاق کرده باشد. گاهی اخلاق تند زن به دلیل رفتار‌های اشتباه خودمان است.

پس سعی کنید به دنبال دلیل رفتار‌ها و بداخلاقی‌هایش باشید. از او بپرسید که چه چیزی باعث شده او آنقدر عصبانی و بد اخلاق باشد.

استرس و اضطراب بی‌دلیل

استرس و اضطراب می‌تواند باعث بداخلاقی و تند مزاجی فرد شود. اگر همسر شما یک زن عصبی و پرخاشگر است که دائم بداخلاقی می‌کند، به احتمال زیاد از مشکلی رنج می‌برد. رایج‌ترین مشکلی که می‌تواند باعث عصبانیت و ناراحتی شود، استرس و اضطراب است. گاهی این استرس مزمن و بی‌دلیل است که باید درمان شود. استرس بی‌دلیل می‌تواند مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد.



اختلالات خواب

نداشتن خواب کافی و اختلال خواب می‌تواند باعث شود همسر شما به یک زن بد زبان، عصبی و پرخاشگر تبدیل شود. بسیاری از زنان از بی‌خوابی شدید رنج می‌برند. قطعاً این گونه زنان عصبی و بداخلاق هستند. دلایل مختلفی باعث بی‌خوابی و اختلال در خواب می‌شود. پس به دنبال یافتن دلیل بی‌خوابی‌های همسر خود باشید و از درمان‌های مناسب و مفید برای پایان دادن به بی‌خوابی همسرتان استفاده کنید.

بیماری‌های روانی و اختلالات

برخی از بیماری‌های جسمی مانند سردرد‌های مکرر، مشکلات گوارشی، معده درد و … یا اختلالات مانند افسردگی پس از زایمان، اختلال دو قطبی، اضطراب، افسردگی‌های شدید و … می‌توانند باعث بداخلاقی و عصبی بودن زن شوند. اگر احساس می‌کنید که همسر شما از بیماری روانی یا جسمی رنج می‌برد پس به دنبال درمان مناسب باشید.



چگونه با زن بداخلاق و عصبی رفتار کنیم؟

صبر در برابر زن بداخلاق و زندگی با او می‌تواند بسیار سخت و خسته‌کننده باشد. شما می‌توانید از راهکار‌هایی که در این مقاله گفته شده است برای کنترل و کاهش پرخاشگری، عصبانیت و بداخلاقی همسر خود استفاده کنید. اگر بتوانید، به طرز ماهرانه‌ای، با همسر عصبانی خود مقابله کنید، مسلماً رابطه شما به طرز چشمگیری تغییر می‌کند. شما می‌توانید با صبر و تلاش خصوصیات زنان بد اخلاق را در همسر خود کمرنگ کنید. در اینجا چند استراتژی مؤثر برای مقابله با بد اخلاقی زنان وجود دارد.

اجازه ندهید بر شما تأثیر بگذارد

خلق و خوی همسر شما و عصبی بودن او می‌تواند شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. پس در ابتدا، اجازه ندهید که خلقیات و ناراحتی‌های همسرتان بر روی شما تأثیر بگذارد. برای این منظور سعی کنید حال و هوای فضای حاکم بین خودتان و همسرتان را تغییر دهید. تمام تلاش خود را بکنید که در آتش تند همسرتان گرفتار نشوید. می‌توانید به خرید بروید و یا در پارک کنار خانه خود قدم بزنید. از هر راهکاری که می‌دانید به شما آرامش می‌دهد برای بازیابی آرامش روان خود استفاده کنید.

بپذیرید که همیشه نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد

بسیار مهم است که بپذیرید شما هیچ کنترلی روی احساسات همسرتان یا دوست دختر خود ندارید. شما تنها می‌توانید احساسات خود را تا حدودی کنترل کنید. پس قبول کنید که نمی‌توانید عواطف، احساساتی بودن همسر خود را تغییر دهید. در برخی از موارد که هومون‌ها عامل تغییر رفتار و خلقیات هستند، حتی خود همسرتان نیز نمی‌تواند رفتار و احساسات خود را کنترل کند. پس آن‌ها را مجبور نکنید خوب باشند و از آن‌ها نخواهید عصبانیت‌ها و ناراحتی‌های خود را از بین ببرند. این کار به زمان نیاز دارد. اگر شما همسرتان را تحت فشار قرار دهید او سعی می‌کند ناراحتی‌های خود را از شما پنهان کند. این کار می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی او تأثیر منفی به جا بگذارد.



با احساسات او همدلی کنید و آن‌ها را نادیده نگیرید

گاهی دلیل تمام بداخلاقی‌های زنان و رفتار‌های بد آن‌ها این است که شما به احساسات آن‌ها توجه نکرده و با آن‌ها همدلی نکرده‌اید. یکی از خواسته‌های زنان، شنیده شدن است. زن هنگامی که متوجه می‌شود همسرش به او گوش نمی‌دهد یا او را درک نمی‌کند، عصبی و ناراحت می‌شود. به مرور عصبی شدن و ناراحت بودن از شوهر به یک عادت تبدیل می‌شود. در این مواقع خود زن نیز ممکن است از رفتار‌های خود تعجب کند.

رفتار‌های او را به خود نگیرید

ممکن است شما احساس کنید که همیشه دلیل خلق و خوی بد و عصبی او شما هستید. اینکه همیشه با شما با عصبانیت رفتار می‌کند دلیل نمی‌شود که از شما ناراحت باشد. البته ممکن است که چنین باشد اما همیشه این گونه نیست. اینکه شما همیشه هدف بدخلقی‌ها و عصبانیت‌های او هستید ممکن است به این دلیل باشد که شما همیشه در کنار او حضور دارید و یا او تنها با شما احساس راحتی می‌کند. به همین دلیل همسرتان ناراحتی‌ها و کج خلقی‌هایش را تنها برای شما به نمایش می‌گذارد. پس همیشه خود را مقصر ندانید و رفتار‌های اشتباه همسرتان را به خود نگیرید.

ارتباط سازنده و اعتبار بخشیدن را در برنامه خود قرار دهید

مردانی که به همسر خود بها نمی‌دهند و توجه نمی‌کنند، اغلب زنانی دارند که به شیوه‌ای عصبانی رفتار می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند شنیده نمی‌شوند، جدی گرفته نمی‌شوند و یا مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند. این گونه زنان ممکن است احساس ناامیدی، نادیده گرفته شدن و استرس مزمن داشته باشند که همگی باعث تغییر خلقیات و عصبی شدن آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از پرخاشگری همسر خود، عاقلانه است که به صحبت‌های او گوش دهید. او را درک کنید و به او اعتبار ببخشید. اعتبار دادن به همسر و برقراری ارتباط سازنده با او یکی از راهکار‌های کنترل پرخاشگری و عصبانیت او است.

 همچنین سعی کنید در جمع‌های خانوادگی و دوستانه بیشتر به همسرتان توجه کنید و رفتار‌های نامناسبی با او در جمع نداشته باشید. آیا می‌دانید که چگونه باید با همسرتان در جمع رفتار کنید؟ اگر نمی‌دانید، مطالعه مقاله چگونه با همسر خود در جمع رفتار کنیم؟ را از دست ندهید.

تعیین حد و مرز

سعی کنید در زندگی مشترک خود حد و مرز‌ها را از جهات مختلف تعیین کنید. فقط به این دلیل که او عصبی و بداخلاق است به او حق ندهید که تمام نباید‌های شما را نادیده بگیرید. البته منظور این نیست که با همسر خود به جنگ و دعوا بپردازید تا از حریم خود محافظت کنید. بلکه به این معنا است که شما نیاز دارید با همسر خود حد و مرز‌ها را مشخص کنید و قاطعانه و محترمانه از همسرتان بخواهید آن‌ها را رعایت کند. مثلاً اگر او به بداخلاقی‌های خود ادامه داد. از او بخواهید که رفتارش را کنترل کند و به او کمک کنید تا به آرامش برسد. اگر لجبازی کرد و به رفتار‌های خود ادامه داد، بهتر است کمی دور شوید و اجازه دهید که خودش بتواند آرام شود. سپس منطقی با او صحبت کنید.

صبر خود را تقویت کنید

قبول دارم که صبر در برابر زن بداخلاق واقعاً سخت است. اما گاهی می‌تواند تنها راه نجات زندگی مشترک شما باشد. سعی کنید در هنگام عصبانی بودن همسرتان، صبور باشید و در کمال آرامش مشکلات او را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که داد و فریاد کشیدن و اجبار و زور راهکار مناسبی برای کمرنگ کردن پرخاشگری و بد خلقی همسر نیست. شما با آرامش و صبر خود می‌توانید آتش تند او را خاموش کنید.

به تأثیرگذاری فکر کنید، نه کنترل

تمرکز خود را برای تغییر شریک زندگی خود و یا کنترل رفتار زن پرخاشگر نگذارید. شما نمی‌توانید به یکباره زن عصبی یا بد اخلاق خود را تغییر بدهید. اما می‌توانید با ایجاد یک محیط مثبت و داشتن رفتار‌های مناسب بر روی او تأثیر بگذارید. هنگامی که به جای دعوا و اجبار برای کنترل رفتار‌هایش با او با مهربانی و شیرینی صحبت کنید، او به شما نزدیک‌تر خواهد شد. نزدیک شدن همسرتان به شما و داشتن ارتباط عاطفی سالم با شما باعث می‌شود که از عصبانیت و بداخلاقی او کاسته و در عوض او فردی پر از آرامش و مهربان شود. این کار شانس شما را برای تغییر دادن شرایط و کمرنگ شدن زن پرخاشگر و عصبی بالا می‌برد.

از مشاوره خانواده کمک بگیرید

اگر همسرتان به شدت پرخاشگر بوده و به یک زن بد زبان و بد اخلاق تبدیل شده است، بهتر است به یک مشاوره خانواده مراجعه کنید. بداخلاقی زنان اگر از حدی عبور کرد و به بدترین خصوصیات زنان تبدیل شد، باید به فکر چاره بود. اگر با رفتار و کردار خود نتوانستید او را آرام و خوش اخلاق کنید، پس از روانشناس برای کاهش عصبانیت و نوسانات خلقی او کمک بگیرید. مشاوره خانواده یا روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا علت پرخاشگری همسرتان را بفهمید. همچنین به شما راهکار‌هایی برای کاهش عصبانیت و بداخلاقی همسرتان ارائه می‌دهد که مسمر ثمر و مفید خواهد بود.


سخنی از مشاوران آویژه

فراموش نکنید که چه زن و چه مرد گاهی بداخلاقی و بی‌حوصلگی را در زندگی خود تجربه می‌کنند. پس هر زنی گاهی بداخلاق می‌شود. مهم این است که شما بتوانید عملکرد مناسبی در برابر بداخلاقی همسر خود داشته باشید. این مهارتی است که باید برای بدست آوردن آن تلاش کنید و صبور باشید. اگر احساس می‌کنید شرایط محیطی و یا موقعیت‌هایی که همسرتان در آن قرار دارد، باعث استرس و اضطراب او می‌شود، سعی کنید شرایط را بهبود بخشید. استرس و اضطراب می‌تواند عصبانیت و پرخاشگری را به یک عادت برای زنان تبدیل کند. برای داشتن یک زندگی شاد و روابط عاطفی سالم با همسر خود تلاش کنید. مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

سؤالات متداول

چه چیزی یک زن پرخاشگر و عصبانی را آرام می‌کند؟

از آن‌ها بپرسید که برای حل این وضعیت چه کاری می‌توانید انجام دهید. سعی کنید خودتان عصبانی نشوید. آرام باشید، آهسته صحبت کنید و از زبان بدن غیر تهدید‌کننده استفاده کنید. یک پاسخ آرام و منطقی می‌تواند کمک زیادی به آرام کردن زنان عصبانی کند.

چه چیزی باعث عصبانیت و بد اخلاقی زنان می‌شود؟

بسیاری از چیز‌ها می‌توانند باعث خشم، عصبانیت و ناراحتی زنان شوند، از جمله استرس، مشکلات خانوادگی و مسائل مالی. برای برخی افراد، خشم و عصبانیت ناشی از یک اختلال زمینه‌ای مانند اضطراب یا افسردگی است.


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise