سه‌شنبه، 02 خرداد 1402 - 09:00

خواص بادام برای سلامتی انسان

بادام، از محبوب‌ترین آجیل‌های درختی در جهان است. بادام سرشار از پروتئین و فیبر است. این میوه بسیار مغذی و سرشار از چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

بوی نان. بوی تنور.امیدبانوان؛ لافارر نوشت؛ سازمان غذا و داروی آمریکاFDA  بادام را به عنوان یک خوراکی سودمند برای بیماران مبتلا به کلسترول خون بالا، معرفی کرده است چرا که اسیدهای چرب غنی بادام، میزان کلسترول را در بدن تنظیم می‌‌کنند. علاوه بر این، انجمن قلب آمریکا نیز مصرف بادام را به افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی-عروقی هستند، توصیه می‌‌کند، چرا که بادام حاوی صدها ماده شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال) است که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید هستند. علاوه بر این بادام در برابر دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان نیز مؤثر است.

برخی خواص بادام برای سلامتی انسان:

1. کاهش کلسترول از خواص بادام

مصرف بادام تأثیرات مثبتی بر سطوح لیپوپروتئین در بدن دارد. کاهش چربی خون هدف اولیه در درمان بیماری‌های قلبی-عروقی است. بالا بودن نسبت اسیدهای چرب غیراشباع به اسیدهای چرب اشباع در بادام، باعث ایجاد تغییرات مطلوب در اسیدهای چرب بدن می‌‌شود.

 آرژنین یکی دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده‌‌ بادام است که در کاهش قند خون عملکرد مؤثری دارد. این اسید آمینه شبه ضروری، اثر کاهنده‌‌ای بر میزان کلسترول دارد.

 همچنین، تحقیقات ثابت کرده که مصرف بادام می‌‌تواند به طور قابل توجهی LDL را که تحت عنوان کلسترول بد شناخته می‌‌شود، کاهش دهد و در عین حال HDL یا همان کلسترول خوب را حفظ کند. مواد مغذی بادام مانند فیبر و فیتواسترول‌ها، نقش اصلی را در کاهش کلسترول بد (LDL) ایفا می‌‌کنند.

2.کنترل دیابت و کاهش قند خون

آجیل‌‌ها دارای مقدار کمی کربوهیدرات بوده اما چربی‌‌های سالم، پروتئین و فیبر بالایی دارند. این موضوع سبب می‌‌شود که آجیل‌‌ها گزینه‌‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت باشند.

 از دیگر مزایای بادام می‌‌توان به بالا بودن میزان منیزیم در آن، اشاره نمود. منیزیم ماده‌‌‌ معدنی است که در بیش از 300 فرآیند بدن از جمله کنترل قند خون نقش دارد. در حال حاضر میزان مصرف روزانه‌ توصیه‌شده RDI منیزیم در رژیم غذایی 310 الی 420 میلی‌گرم است. 150 میلی‌گرم بادام می‌‌تواند تقریباً نیمی ‌از این مقدار را تأمین ‌کند.

 نکته‌‌ جالب توجه اینجاست که 25 تا 38 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دچار کمبود منیزیم هستند. برطرف کردن این کمبود منیزیم به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح قند خون و بهبود عملکرد انسولین می‌‌شود.

3. کنترل وزن بدن

چاقی مفرط و اضافه وزن تهدیدی است که به‌سرعت در جامعه در حال افزایش بوده و مشکلات متعددی را نیز به دنبال دارد. غذاهای سرشار از انرژی مانند آجیل‌‌ها، می‌‌توانند به عنوان بخشی از راه‌حل کاهش وزن در نظر گرفته شوند. چرا که خاصیت کنترل‌ وزن توسط بادام به دلیل جایگزین شدن تأمین انرژی از بادام به‌جای سایر غذاها، خاصیت سیرکنندگی بادام و احتمال ضعیف سوء‌جذب چربی از بادام است.



4. خواص بادام و مواد مغذی آن

چربی‌‌های موجود در بادام به‌خوبی جذب نمی‌‌شوند زیرا ساختار دیواره‌‌ سلولی بادام به نوعی است که اجازه نمی‌دهد چربی‌های موجود در بادام بتوانند در فعالیت‌های آنزیمی دستگاه گوارش شرکت کنند.

5. فعالیت‌‌های آنتی اکسیدانی

مطالعات متعددی خاصیت آنتی اکسیدانی و از بین بردن رادیکال‌های آزاد توسط بادام را نشان داده‌اند. آنتی اکسیدان‌‌های طبیعی عبارت‌اند از ویتامین‌‌ها، مواد معدنی، کاروتنوئیدها و پلی‌فنول‌‌ها که به دو گروه مغذی (مانند ویتامین‌‌ها) و گروه غیرمغذی (مانند فنولیک‌‌ها) تقسیم‌بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان‌‌های غیرمغذی، قوی‌تر از آنتی اکسیدان‌‌های مغذی هستند. بادام حاوی هر دو گروه‌ از این آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که بادام منبعی غنی از اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها نیز هست. وجود میزان بالای ترکیبات فنولی ممکن است به فعالیت‌‌های آنتی اکسیدانی مرتبط باشد.

6. فعالیت‌‌های پری‌بیوتیکی

بسیاری از جنبه‌‌های سلامتی انسان وابسته به ترکیب میکروارگانیسم‌‌های هم‌زیست (میکروبیوتا) روده و عملکرد آن‌ها است. مغز بادام به عنوان منبع اصلی پری‌بیوتیک‌‌ها می‌‌تواند باعث افزایش باکتری‌‌های مفید روده شود.

پری‌بیوتیک‌ها فیبرهای گیاهی اختصاصی هستند که باعث تحریک رشد باکتری‌های سالم روده می‌شوند. همچنین مصرف بادام به همراه پوست آن باعث افزایش فعالیت آنزیم بتاگالاکتوزیداز نیز می‌‌شود. باکتری‌‌های مفید روده بزرگ این آنزیم را تولید می‌کنند.

7. فعالیت‌‌های ضد التهابی

بادام به عنوان یک منبع غذایی ضد التهاب که حاوی برخی ترکیبات از جمله منیزیم، ال‌ـ‌آرژنین، آنتی اکسیدان‌‌ها و فیبرهای خوراکی نیز هست، می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و افرادی که دچار التهاب هستند می‌توانند از خواص بادام برای کنترل التهاب استفاده کنند.

8. بهبود سلامت استخوان‌‌ها

بادام حاوی مقادیری کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، ویتامین K، پروتئین و روی است. تمام این ترکیبات به حفظ سلامت استخوان‌‌ها کمک می‌‌کنند. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل بادام به طرز قابل توجهی پوکی استخوان را کاهش داده و باعث افزایش میزان کلسیم و ویتامین D3 در خون می‌‌شود.

همچنین مصرف بادام باعث بالا رفتن میزان مواد معدنی استخوان‌‌ها (منیزیم و روی)، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌‌گردد. استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است که منجر به آسیب سلولی و انواع بیماری‌ها می‌شود.

9. سلامت مفاصل

مصرف روزانه مقداری گردو، بادام، دانه‌‌ چیا یا دانه‌‌ کاج می‌‌تواند به کاهش التهاب در مفاصل و بافت پیوندی کمک کند. اگر از درد مفاصل رنج می‌برید حتماً درباره مصرف بادام از پزشک خود بپرسید.

 

کدخبر: 13861


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise