چهارشنبه، 10 خرداد 1402 - 15:41

زنان حدود ۲ برابر بیش از مردان به ام اس مبتلا می‌شوند

یک فوق تخصص ام اس با بیان اینکه زنان حدود ۲ برابر مردان به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند گفت: روند این بیماری در سطح جهانی و کشوری افزایشی است.

تازه‌های سلامت. امیدبانوان؛ ایرنا نوشت؛ فرهاد گلیپور افزود: بیماری ام اس درمان قطعی ندارد و فرد مبتلا این علائم را تا آخر عمر با خود همراه دارد، اما در صورت تشخیص زود هنگام آن، با روش‌های درمان جدیدی که کشف شده است می‌توان از روند پیشرفت این بیماری پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: بیماری ام اس، نوعی اختلال در سیستم ایمنی خودکار بدن است که بدن به سیستم اعصاب مرکزی خود حمله می‌کند.

گلی پور با بیان اینکه ابتلا به این بیماری در زنان شایع‌تر است تاکید کرد: نرخ ابتلا به این بیماری بین ۲ تا ۱۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه حدود سه میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند، گفت: شمار مبتلایان به این بیماری در کشورمان حدود ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

این فوق تخصص ام اس به علائم بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کدام یک از قسمت‌های بدن درگیر این بیماری شده است، علائم این بیماری متفاوت بروز می‌کند به طوری که تنظیمات طبیعی سیستم ایمنی بدن به هم می‌خورد و حتی ممکن است دچار کندی و یا بیش فعالی شود و حالت تهاجمی پیدا کرده به سیستم‌های خود حمله و آن را تخریب و یا دچار التهاب کند و مشکلاتی را برای بیمار به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه برخی از علائم ام اس فقط مختص این بیماری نیست و برخی از آنان بیشتر در این نوع بیماری بروز می‌کند، گفت: کوفتگی و خستگی مفرط به صورتی که فکر و ذهن فرد را دچار اختلال می‌کند و توان کارکردن را از این افراد سلب می کند نیز از علائم مهم بیماری محسوب می شود.

به گفته گلی پور، اختلالات تعادلی اعم از سرگیجه و ناهماهنگی در کارکرد دست‌ها و پاها، اختلال در بینایی (2 بینی و تاری دید و یا از دست دادن بینایی در یک یا هر 2 چشم) از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌آید.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه هرچند اطلاعات زیادی درباره عوامل دخیل در بروز این بیماری در دست است، اما عامل آن هنوز ناشناخته است، خاطرنشان کرد: ژنتیک، بیش فعالی سیستم ایمنی، عوامل محیطی، عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین D و استعمال سیگار چه فرد خود آن را مصرف کند و چه در معرض دود سیگار قرار بگیرد از عواملی هستند که در این بیماری نقش دارند.

کدخبر: 13937


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise