سه‌شنبه، 29 خرداد 1403 - 18:43

راهکارهای عالی برای صبح زود بیدار شدن

به موقع خوابیدن، مصرف غذای سبک قبل از خواب، کاهش مصرف کافئین و ایجاد محیط خواب مناسب باعث می‌‏شود بتوانید صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید.

سبک زندگی. امید بانوان؛ صبح زود بیدار شدن باعث افزایش میزان بهره‌وری و بهبود خلق‌وخو می‏‌شود، دستیابی به این هدف با انجام دادن اقدامات ساده امکان‌پذیر است، به طوری که افراد می‌توانند با انجام دادن آن‌ها کیفیت خواب خود را بهبود ببخشند و احتمال بیدار شدن زودهنگام را نیز افزایش دهند، در ادامه به بررسی تعدادی از این اقدامات ساده می‌پردازیم:

 به موقع خوابیدن

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در زود بیدار شدن از خواب، داشتن برنامه خواب ثابت است، لازم است هر روز، حتی آخر هفته‌ها، در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید، این کار به تنظیم ساعت داخلی بدن شما که به ریتم شبانه‌روزی معروف است کمک می‌کند، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و صبح زود بیدار شدن را آسان‌تر می‌کند.

 کنار گذاشتن گوشی قبل از خواب

قرار گرفتن در معرض نمایشگرها مانند گوشی هوشمند، تبلت، رایانه و تلویزیون قبل از خواب می‌تواند چرخه خواب و بیداری شما را دچار اختلال کند، نور آبی ساطع شده از این دستگاه‌ها باعث سرکوب تولید هورمون ملاتونین می‌‏شود، هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند؛ به جای استفاده از نمایشگرها قبل از خواب، فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند خواندن، یادداشت روزانه یا مدیتیشن انجام دهید.

 مصرف غذای سبک قبل از خواب

خوردن وعده‌های غذایی سنگین یا تند قبل از خواب می‌تواند منجر به سوءهاضمه شود و به خواب رفتن را دشوار کند، بنابراین لازم است به منظور ارتقای کیفیت خواب، قبل از خوابیدن از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ یا غذاهایی که دارای چربی، قند یا کافئین بالا هستند خودداری کنید و به جای آن میان‌وعده‌های سبک‌تر مصرف کنید.

 کاهش مصرف کافئین

مصرف کافئین یا دیگر محرک‌ها اواخر روز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه شود؛ به منظور جلوگیری از بروز اختلال در چرخه خواب مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه هنگام بعدازظهر و عصر را محدود کنید، می‌توانید به جای آن از نوشیدنی‌های بدون کافئین یا دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه یا اسطوخودوس که باعث آرامش می‌شود استفاده کنید.

 ایجاد محیط خواب مناسب

محیط خواب نقش مهمی در بهبود کیفیت خواب دارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما به اندازه کافی خنک، تاریک و آرام است که بتوانید یک خواب باکیفیت را تجربه کنید، در این صورت احتمال زود بیدار شدن از خواب افزایش پیدا می‌کند.

 برنامه‌ریزی برای روز بعد

قبل از خوابیدن، چند دقیقه به اهداف و اولویت‌های روز بعد خود فکر کنید، فهرستی از وظایف یا فعالیت‌هایی که قصد دارید انجام دهید یادداشت کنید، تعیین اهداف مشخص قبل از خواب باعث می‌‏شود زودتر از خواب بیدار شوید و باانگیزه و هدفمند باشید.

 شکرگزاری کردن

قبل از خواب زمانی را فکر کردن در مورد رویدادهای روز اختصاص دهید و به خاطر نعمت‌های زندگی خود شکرگزاری کنید، این کار به کاهش استرس و منفی‌نگری کمک می‌کند و باعث ایجاد احساس رضایت و آرامش می‌شود.

کدخبر: 17846


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise