کودکان، اثاث مدلینگ یا اساس مدلینگ!
رژلب مخصوص_ آرایش ویژه و شیکپوشی متفاوت، چندنمونه از گزاره هایی است که در دنیای دختران مدلینگ رایج است و بیان این کلام، زنگ خطر: دخترانی که اثاث دخترانه را جایگزین اساس زندگی میکنند و با اداهای آموزش دیده، کرشمههای نامتناسبِ سن، رواج و شیوع شمایلهای ناموزون در جامعه امروزی، خود را در پلههای مترقی تصور میکنند، یحتمل با کوچکترین ضربهای از خارج دایره تصور، افول روحیه خردسالی و دخترانه را به دوش خواهند کشید.
کرج- امید بانوان؛ الهام آمرکاشی: لباس های متنوع و شاد، آتلیه های شیک، جلوه های بصری خیره کننده، گردشگری و جاذبههای مشهود، درآمد مناسب درکنار دیده شدن و شهرت از جمله کاراکترهای دنیای مد و مدلینگ است که افراد کثیری را به زعم هرآنچه میپسندند وارد این عرصه میکند.
مدلینگها با حقالزحمه شیک پوشی و خوش اندامی، به برندهای معروفی بدل میشوند که تبلیغات متعددی را جذب و کسب میکنند و این امر برایشان حکم شغل و حرفه ای است که در آن، دیده میشوند، پیش میروند، موفق میشوند و امرار معاش میکنند. پیشهای مشابه بازیگران مطرح، حرفهای به مثابه موزیسینهای باقدرت، صنعتی به قِسمِ نویسندگان زبردست.
اساس و شالوده، پیریزی و برنامهریزی، مبنا و هرم مشخص در زاویه اهدافشان وجود دارد و چیرگی ارتقاء از تمرکزات غایی در این مسیر برایشان تعریف شده است که با توجه به اساس نامههای مشخص، موازین مترادفی را از پی میگذارنند و کسب موفقیت میکنند.
این موارد مطرح را بی کم و کاست متصل کنید به دنیای مد در ایران، علیالخصوص مدلینگ کودکان!
در عرصه کنونی بسیاری از خانوادهها با توجه به جذابیتهای عینی در حرفه مدلینگ و بالتبع آن، عایدی که به دست میآید، راغب به ورود در دنیایی هستند و کودکان نوپای خود را که بعضاً قدرت ادای کلمات به شیوه صحیح را هم ندارند، با ژستهای آموزشی، لباسهای لاکچری و آوازه خوانیهایی به سبک پاپ و کلاسیک، وارد حرفهای میکنند که نه تنها آیندهای فراخور محیط جامعهای که در آن زندگی میکنیم وجود ندارد، آسیبهای متعدد جسمی- جنسی و روحی را نیز به بدنه کودک خردسال وارد میکند.
رژلب مخصوص_ آرایش ویژه و شیکپوشی متفاوت، چندنمونه از گزاره هایی است که در دنیای دختران مدلینگ رایج است و بیان این کلام، زنگ خطر: دخترانی که اثاث دخترانه را جایگزین اساس زندگی میکنند و با اداهای آموزش دیده، کرشمههای نامتناسبِ سن، رواج و شیوع شمایلهای ناموزون در جامعه امروزی، خود را در پلههای مترقی تصور میکنند، یحتمل با کوچکترین ضربهای از خارج دایره تصور، افول روحیه خردسالی و دخترانه را به دوش خواهند کشید.
در بدو امر توضیح این موضوع الزامی است: کودک را تعریف کنید؟ هرآنچه در چیدمانِ معانی برای کودک مترادفوار بارگزاری می شود، اعم از بچگی کردن، خیال پردازی، خلاقیت و... هیچگونه سخنیت و انسجامی با حفظ تشخص و ترتیب در ادای کلمات و توازن در تقابل حرکات دست و پا برای آتلیه های عکاسی و برندهای معروف جهت تبلیغات ندارد.
ماحصلِ مدلینگ کودکان در ایران، با توجه به اشاعه فرهنگ های غربی که به اشتباه با گرته برداریهای ناهیأت وارد جامعه گشته، ترکیب نامرتبی از شهرت، کسب درآمد و آینده شغلی منوط به رفاه اجتماعی است که یحتمل از هر چند کودک، قربانی های مدلینگ در سکوهای متعدد آسیبهای اجتماعی بیش از آن هاله نوری است که خوشبختی کودک را متصور میشوند.
علیرضا شریفی یزدی- روانشناس اجتماعی در این خصوص میگوید: "حوزه کودکان دارای جذابیت های فراوانی است، از این رو مدلینگ کودکان با رونق چشمگیری مواجه شده است. او در ارتباط با پیامدهای منفی مدلینگ کودکان می افزاید: استفاده ابزاری از کودک یکی از مهم ترین آثار منفی این پدیده است، چرا که افراد برای رسیدن به هدف خود از شخصی استفاده می کنند که قدرت تشخیص، قدرت انتخاب و قدرت تصمیمگیری ندارد. امروزه در سراسر دنیا این نکته مطرح است که اگر این کودک در بزرگسالی علاقهای نداشت که دوران کودکی خود را این گونه سپری کرده است، چه کسی پاسخگو خواهد بود"؟
مجید ابهری- آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی نیز در اینباره معتقد است: "طی سال های اخیر مشاهده شده است که نمایش مد توسط کودکان انجام می شود که علاوهبر آزارهای روانی آینده او را نیز به چالش می کشد، زمانی که کودکان در قالب مدل های مختلف به عرضه لباس های گوناگون در مقابل چشم تماشاگران و در زیر نورهای آزاردهنده پرژکتورها قرار می گیرند، خود دچار آزار جسمی و روحی می شوند، این حرکات به لحاظ آسیب شناسی اجتماعی مصداق بارز کودک آزاری و خشونت در حق کودکان است، چرا که کودک برای چند ساعت ممکن است. از این مناظر و حرکات احساس رضایت داشته باشد، باید در نظر داشت که چه اتفاقی در سایه انجام این مهم برای کودکان رخ خواهد داد".
علی هذا با نگاهی گذرا در این راستا که جامعهشناسان و روانشناسان متعدد در این خصوص موضوعات و نکات قابل بررسی را به کرات مطرح کردهاند و با توجه به تیترهایی که در بسیاری از رسانههای خبری و مجازی، اعم از "کودکان مدلینگ با اضطراب مواجه میشوند"- کودکان وسیلهای برای رسیدن به خواستههای والدین- کودکان؛ قربانی درآمدزایی از تبلیغات فضای مجازی و... دیده میشود که به جرأت میتوان به عنوان اولین هشدارهای پیش کشیده در این بستر از آنها یاد کرد، باید منتظر بود و دید مسئولین ذیربط در این راستا با برنامه ریزیهایی مبتنی بر حقوق کودک و ترسیم اکنون و آینده کودکانِ در معرض خطرِ حوزه مدلینگ، چه راهکارهایی اتخاذ میکنند که بتوان برای یک بار هم شده علاج واقعه قبل از وقوعی را مشاهده کرد که از بسط و گسترش آسیب تازه وارد به دنیای کودکانه جلوگیری میکند.
ماهها و سالهای آتی مشخص میکند این واقعه تا چه حد مورد توجه مسئولین فرهنگی کشور قرار گرفته است.
کدخبر: 1814
روزنامهنگار: الهام آمرکاشی