جمعه، 19 مرداد 1403 - 14:46

همزمان با روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم؛

اولین کنگره «شهدای غریب» استان البرز برگزار شد

اولین کنگره «شهدای غریب در اسارت» استان البرز عصر پنج‌شنبه به همت بنیاد شهید استان البرز و در جوار مقدس امامزاده محمد (ع) کرج برگزار شد.

البرز. امید بانوان؛ اولین کنگره شهدای غریب استان با محوریت بزرگداشت 8 شهید اسیر البرزی و یادبود شهدای مدافع حرم با حضور جمعی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مسئولان لشگری و استانی و جمع کثیری از مردم شهیدپرور البرز در آستان مقدس امامزاده محمد (ع) کرج برگزار شد.

تمام عوامل برگزاری این کنگره از آزادگان سرفراز ایران اسلامی بودند که با لباس‌های متحدالشکل دوران اسارت که روی سینه آن دو حرف انگلیسی P.W نوشته شده بود که مخفف «مردان جنگی» است، با افتخار از مردم ولایت‌پذیر استان پذیرایی کردند.

در این رویداد فرهنگی همچنین از 4 کتاب «ردپای فرمانده»، «جواهری در گونی»، «زندگینامه شهدای غریب» و «شکنجه‌هایی که رژیم را سرنگون کرد» رونمایی و از خانواده‌ معظم شهدای غریب تجلیل شد.

آزادگان تهدیدها را به فرصت بدل کردند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در این آئین ضمن تقدیر از رشادت بی‌بدیل آزادگان در اسارت بیان کرد: آزادگان سرافراز ایران اسلامی به معنای واقعی در دوران پرمشقت اسارت تهدید را به فرصت و رنج را به گنج بدل کردند که این مهم جز با تکیه بر ایمان به خداوند و عشق به وطن میسر نمی‌شود.

«امیرحسین دانش‌کهن» افزود: دستاورد مهم آزادگان در دوران اسارت یادگیری چندین زبان مختلف دنیا، حفظ قرآن و نهج‌البلاغه و از همه مهمتر زیستن با افتخار در اوج سختی بود و اینک وظیفه ما است که از پتانسیل بی‌نظیر این آزادگان خودساخته در رونق کشور و پیشرفت جامعه بهره ببریم.

وی ضمن اشاره به شجاعت و جسارت اسرای ایران که زبانزد رسانه‌های جهان قرار گرفته بود، اظهار داشت: بارها تاریخ شاهد یأس، افسردگی و حتی خودکشی اسرای جنگی بود اما این امر نه تنها در میان اسرای ایرانی دیده نشد که به قول یک نویسنده فرانسوی که از زندان‌های عراق بازدید داشت، «اسارتی در چشمان اسرای ایرانی دیده نشد!»

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با بیان این مهم که اگر امروز ایران زنده و پاینده است، آن را مدیون خون پاک شهدا، فداکاری ایثارگران و مقاومت اسرا هستیم، افزود: به یمن همت و رشادت این عزیران است که امروز با افتحار می‌گوییم که جوانان ایران در 8 سال دفاع مقدس شهید شدند ولی حاضر نشدند حتی یک وجب از خاک این سرزمین به دست بیگانگان بیفتد.

وی ضمن تجلیل از مقام والای شهدای مدافع حرم و شهدای غریبی که مظلومانه زیر شکنجه دشمنان  به شهادت رسیدند و غریبانه‌تر به خاک سپرده شدند، گفت: این برنامه مزین به نام شهدایی شده که در غربت و زیر شکنجه دشمنان شهید شدند تا امروز ما در امنیت به سربریم و این حداقل وظیفه تک تک ما است که در آستانه بازگشت آزادگان، از شهدای آزاده یاد کنیم و زندگی آنان را الگو و خط مشی خود قرار دهیم.

دانش‌کهن افزود: در این راستا آثار فرهنگی ارزشمندی در جهت تقویت فرهنگ شهادت و اسارت در بنیاد شهید استان تولید شده که امروز از 4 کتاب در این زمینه رونمایی می‌شود.


در سایه شفقت اسلامی بیش از 8 هزار اسیر عراقی هرگز به کشورشان بازنگشتند

فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی نزاجا نیز در این کنگره ضمن گرامیداشت یاد و نام آزادگانی که تا پای جان به پای ایران ماندند، بیان کرد: یادگاران 8 سال دفاع مقدس در طول سالیان سخت اسارت حتی لحظه‌ای از وفاداری به رهبر و عِرق به وطن دست نکشیدند.

امیر سرتیپ دوم «اکبر نجفی» فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی نزاجا بیان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار نگهداری از ۷۳ هزار اسیر عراقی را داشت که در انجام این رسالت آنچنان با اسرای جنگی رفتار کرد که بیش از 8 هزار نفر از این اسرا هرگز به کشورشان بازنگشتند.

امیر نجفی ادامه داد: صفای باطن، غیرت و جوانمردی ایرانیان در سایه شفقت اسلامی، در رفتار ما با اسرای جنگی در جهان زبانزد شد؛ اما افسوس که با ایرانیان غیور در بند اسارت نه تنها رفتار انسانی نداشتند که بعضا آنان را با انواع شکنجه روحی، روانی و جسمی و اِعمال محدودیت‌های بهداشتی و غذایی در تنگنا و مشقت قرار دادند و حتی به شهادت رساندند.  

فرمانده لشکر ۲۳ متحرک هجومی نزاجا در پایان ضمن ارج نهادن به مقام والای شهدایی که در نقطه نقطه جهان اسلام سرفرازانه در برابر بی‌عدالتی‌ها ایستاده‌اند، ابراز داشت: جوانان فلسطین ۴۰ سال پیش با قلاب سنگ می‌جنگیدند اما به برکت شهدای مدافع حرم و در رأس آنها سردار سلیمانی امروز موشک نقطه‌زن و دقیق‌زن دارند؛ تمامی این دستاوردها برگرفته از فرهنگ از پایداری است.

کدخبر: 18569

عکاس: تیلدا حسینی

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise