سه‌شنبه، 30 مرداد 1403 - 18:00

پویش مهربانو؛ گام اول افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون پویش مهربانو را اولین قدم در گسترش مشارکت بانوان در اهدای خون با شیوه‌ای متفاوت و اثر بخش توصیف کرد.

جامعه. امید بانوان؛ به نقل ‌از سازمان انتقال خون، «شهرام میرزایی» بیان کرد: این پویش که در قالب یک طرح از ۲۲ مرداد در مرکز جامع اهدای خون شهید کریمی منطقه ۴ آغاز شده است؛ به زودی در کل شهر و استان تهران و سپس در کل کشور برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به برنامه‌های گسترده سازمان انتقال خون برای ترویج فرهنگ اهدای خون میان بانوان که از سال گذشته آغاز شده است، گفت: خوشبختانه شاخص اهدای بانوان اکنون شیب ملایم صعودی گرفته و ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

 میرزایی افزود: در چهار ماه اول امسال استان های کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و اردبیل در این شاخص نسبت به سایر استان‌ها پیشرو بودند و امیدواریم با این پویشی که با همکاری سازمان بسیج مستضعفین کشور برگزار می شود، شاهد افزایش شاخص اهدای بانوان در کل کشور خواهیم بود.

 وی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال از ۸۴۳ هزار و ۷۱۹ مورد اهدا ۳۷هزار و ۸۱۴ واحد خون توسط بانوان اهدا شده است که تقریبا ۴.۵ درصد کل خون های اهدایی در این مدت است.

 میرزایی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه و همکاری‌های مشترک با دستگاه‌هایی که به نوعی در امور فرهنگی اجتماعی و آموزشی و دانشگاهی دخیل هستند، گفت: وزارت ورزش و جوانان، سازمان بسیج مستضعفین و جمعیت هلال‌احمر از جمله سازمان‌هایی است که در چارچوب تفاهم‌نامه با ما همکاری می کنند.

 وی این تفاهم‌نامه ها را زمینه‌ساز هم‌افزایی و در نهایت افزایش نرخ اهدای خون بانوان دانست.

 معاون اجتماعی سازمان انتقال خون، پویش مهربانو را منحصر به بانوان بسیجی ندانست و افزود: در واقع بسیج بانوان در این پویش با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات و پایگاه‌ها و مراکزی که در محله‌های مختلف دارد، اطلاع رسانی محله محور را به لایه‌های عمیقی شهر می رساند و ارتباط مستقیمی با بانوان برقرار می‌کند.

 وی ابراز امیدواری کرد تا با کمک بسیجیان کشور به ویژه بانوان بتوانیم این فرهنگ را در سطح محلات گسترش دهیم و بانوان را با فواید اهدای خون آشنا کنیم. زیرا بانوان کشور به خاطر صداقت و تعهد اخلاقی که نسبت به خانواده و جامعه دارند دارای سالم‌ترین و بهترین منابع خونی هستند و امیدوارم شاهد مشارکت روز افزون بانوان در این پویش نجات بخش باشیم.

 میرزایی با اشاره به آزمایش هموگلوبین در ابتدای فرایند اهدای خون بانوان گفت: اگر اهدا کننده مشکل کم خونی داشت بر اساس دستور العمل‌ها پزشک مربوطه برای ایشان داروهای مکمل آهن تجویز می‌کند تا پس از رفع فقرآهن مجددا مراجعه کند و چنانچه مشکلی در این خصوص نداشته باشد، پزشک اهدا معاینات و مصاحبه لازم را انجام می دهد و اهداکننده به واحد اهدا و خون گیری هدایت شده و در آنجا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خون گیری انجام می‌شود.

 وی تأکید کرد: خون گیری روندی بسیار ساده است، شاید در گذشته عده‌ای از سوزن و آلودگی های ناشی از آن می‌ترسیدند ولی امروزه همکاران زحمتکش و متخصص ما در سراسر کشور تمام استانداردهای جهانی و بین‌المللی و داخلی را به طور کامل رعایت می‌کنند و جای هیچگونه نگرانی نیست.

 معاون اجتماعی سازمان انتقال خون از بانوان کشور دعوت کرد تا به جمع اهدا کنندگان بپیوندند و با هر بار اهدای خون در روند سلامتی حداقل سه بیمار مشارکت و کمک کنند که این کار بسیار ارزشمندی است.

کدخبر: 18778


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise