جمعه، 09 شهریور 1403 - 11:59

گزارش ۳ماهه در معرض تحلیل و بررسی قرار گرفت؛

عملکرد سکان‌دار فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در بوته نقد خبرنگاران

درکتانیان، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در اولین نشست خبری خویش با اصحاب رسانه که صبح چهارشنبه ۷ شهریور هم‌زمان با آغاز هفته دولت برگزار شد، گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده از زمان آغاز خدمتش در البرز ارائه داد.

 البرز. امید بانوان؛ عفت السادات حسینی؛ «غلامرضا درکتانیان» در اولین نشست خبری خویش ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی راهبُردی در نحوه مدیریتش، به تشریح اهم فعالیت‌های صورت‌گرفته طی ۹۰ روزی که از تصدی وی بر مسند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز می‌گذرد، پرداخت. شاید این ارائه شجاعانه آن هم طی ۳ ماه عمر مدیریتی (که امید بر بقای آن داریم) که مملکت در سوگ شهید جمهور و عبوری سخت از گردنۀ تغییرات کلان قرار دارد، هم شرایط نقد و بررسی عملکرد وی را برای اصحاب جراید فراهم کرد و هم زمزمه تشویق او را می‌توان شنید که... «در البرزی که برخی مدیران، اصحاب رسانه را چنان به فراموشی ابدی سپرده‌اند که از آمدن تا رفتن‌شان گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته! نه نشستی برگزار می‌کنند و نه پاسخگوی تماس‌ها و انتقادها هستند، این نوع اقدامات نوآوری و شاید بدعتی نو در مدیریت استانی چون البرز باشد.» که امید است به سایر ادارات نیز تعمیم یابد.

 درکتانیان سخنان خود را در تشریح فعالیت‌های این اداره کل حول محور فعالیت‌های هنری و سینمایی، قرآن و عترت، حجاب و عفاف، بازرسی و معاونت توسعه، کانون‌های فرهنگی مساجد، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، صندوق هنر، کنگره شهدا، کارگروه فرهنگی - اجتماعی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصاد فرهنگ، فرهنگ اقامه نماز، شورای فرهنگ عمومی، کتاب و کتاب‌خوانی و رسانه و مطبوعات آغاز کرد.

 وی ضمن تأکید بر لزوم اجرای عدالت در انجام تمام فعالیت‌های فرهنگی ابراز داشت: طی مدتی که در البرز در خدمت مردم شریف و هنرمند استان هستم، تلاش شده با همه اقشار فعال فرهنگی و هنری جلسات هم‌اندیشی برگزار شود تا ضمن شنیدن دغدغه‌ها، در گام نخست زیرساخت‌ها و ریل‌گذاری‌هایی در جهت رفع چالش‌ها و افزایش رضایت مردم صورت گیرد.

 سکان‌دار فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزاری رویدادهای مهمی نظیر کتابت قرآن کریم، تجلیل از خوشنویسان قرآنی، نشست با داوران قرآنی و تشکیل انجمنی برای حمایت از آنان، برگزاری نمایشگاه عکس طبیعت، اجرای نمایش‌های خیابانی در دهه ولایت، تشکیل کمیته سرود شهید خدمت، تعزیه‌خوانی در ایام محرم و صفر، اکران سیار فیلم در مناطق کم‌برخوردار، برگزاری اختتامیه نخستین المپیاد آموزش هنر برای آموزشگاه‌های آزاد هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبای دخترانه و پسرانه کرج و تقدیر از آموزشگاه‌های برتر را از مهم‌ترین اقدامات در حوزه فرهنگ و هنر استان اعلام کرد.

 وی ضمن اعلام اجرای طرح «مسجد، کانون نشاط» که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسجد جامع رجایی شهر برگزار شد، به ذکر فعالیت‌های حوزه کانون‌های فرهنگی مساجد پرداخت و یادآور شد که این طرح با هدف استفاده از ظرفیت مساجد برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان اجرایی شد.

 به گفته درکتانیان ۷ موکب از کانون‌های فرهنگی مساجد در ایام اربعین در کربلای معلی به زائران حسینی خدمات ارائه کردند.

 او همچنین به اهم اقدامات انجام شده در زمینه قرآن و عترت پرداخت و به برگزاری جلسات متعدد با مدیران مؤسسات قرآنی با هدف تصمیم‌گیری برای تشکیل انجمنی برای رفع چالش‌های این حوزه و توانمندسازی مؤسسات قرآنی، برگزاری انتخابات مؤسسات قرآن و عترت استان البرز، تجلیل از مؤسسات قرآنی برتر و فعال با حضور ۵۸ نفر از مدیران موسسه‌های قرآنی، برگزاری آزمون حفظ قرآن برای کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و برگزاری سلسله محافل انس با قرآن اشاره کرد.

 سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در ادامه ضمن تشریح فعالیت‌های انجام شده در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از برگزاری طرح ملی طوبی خبر داد که با هدف تبلیغ عالمانه حجاب و تربیت عفیفانه به مدت ۳ روز با حضور ۳۰۰ نفر از بانوان در البرز برگزار شد.

 غلامرضا درکتانیان ضمن اشاره به برگزاری اختتامیه سومین جشنواره فرهنگی هنری «بازیگران زندگی» که در ۳ رشته عکاسی، طراحی و گرافیک و با حضور ۳۲۰ نفر در البرز برگزار شد، گفت: این رویداد با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با مشارکت اداره کل بهزیستی و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و دادگستری استان البرز برگزار شد.

 برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای کشوری و دومین دوره بازی‌های رایانه‌ای استانی محور بعدی سخنان درکتانیان را به خود اختصاص داد. وی ضمن اعلام استقبال بی‌نظیر از این رویداد که به مدت ۳ روز با همکاری اداره کل آموزش پرورش و بهزیستی استان، مرکز صداوسیمای البرز و شهرداری کرج و با حضور ۴۵۰ نفر در بازی‌های «فیفا ۲۴» و «کوئیز» و با حضور ۲۰ توان‌خواه تحت پوشش بهزیستی البرز برگزار شد، اظهار داشت: برای اولین‌بار در کشور بازی بین افراد و توان‌خواهان تحت پوشش بهزیستی نیز انجام شد که البرز از حیث تعداد شرکت‌کننده، موفق به کسب مقام دوم این مسابقات شد.

 بازدید از کارگاه‌های مشاغل خانگی، ارائه تسهیلات مالی و معرفی کسب‌وکارهای ایجادی برای فروش محصولات در بازارچه‌های مجازی سرفصل سخنان بعدی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بود. به گفته وی تا کنون ۱۰ میلیارد اعتبار وام مشاغل خانگی و کارگاهی تأمین شده و ۴ میلیارد برای ۴۰ نفر جهت اشتغال خانگی حقیقی و ۶ میلیارد برای مؤسسات پشتیبان پرداخت شده است.

 وی همچنین به تشریح وضعیت هنرمندان در صندوق اعتباری هنر اعم از عضویت، تمدید عضویت، درج اطلاعات هنرمندان در سامانه‌های مربوطه و پیگیری مشکلات هنرمندان پرداخت و گفت: طی چند ماه اخیر ۷۹ نفر به عضویت این صندوق درآمدند و به 20 نفر نیز وام اعطا شده است.

 نشست خبری متولی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خبرهای خوبی نیز برای اصحاب رسانه و اهالی هنر داشت. از جمله اخذ بودجه برای تکمیل سالن‌های نمایش استان البرز که به گفته درکتانیان ۱۸ میلیارد تومان برای بازسازی سالن‌های نمایش استان اخذ شده که بخشی از آن منجر به افتتاح سالن فرهنگسرای امام علی در اشتهارد و ساختمان خانه مطبوعات استان البرز شده است که بعد از تجهیز به‌زودی افتتاح خواهد شد. همچنین با اخذ اعتبار لازم برای پروژه پردیس نمایش کرج بازسازی و تکمیل آن که یکی از بزرگ‌ترین پردیس‌های تئاتر استان البرز است آغاز شده و طی دو سال آینده افتتاح خواهد شد.

 وی همچنین با تأکید بر اصل اقتصاد فرهنگ اظهار داشت: با هدف عدم رقابت با بخش خصوصی و در راستای افزایش مشارکت مردم در توزیع کالاهای فرهنگی تمام سالن‌های فرهنگی به‌صورت اجاره به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 برگزاری کنسرت و اجرای برنامه‌های موسیقیِ اقوام، سنتی و عاشیقلار در دهه ولایت و عید غدیر خم، بزرگداشت روز قلم و تجلیل از نویسندگان و نوقلمان، تجلیل از خبرنگاران، برگزاری هفتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان تحت عنوان «جشنواره قلم»، برگزاری دو سوگواره شعر خادم‌الرضا با حضور ۱۳ شاعر کشوری، برگزاری جشنواره کتاب و کتاب‌خوانی، برگزاری جام باشگاه کتاب‌خوانی، برگزاری سلسله نشست‌های نقد ادبی و شعرخوانی، برگزاری انتخابات انجمن نمایش استان، اجرای طرح شهید آوینی، برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی، برگزاری جلسات دهه ترویج معارف نماز، نظارت بر فعالیت چاپخانه‌ها، برگزاری دومین آزمون جامع و چهل و سومین آزمون ادواری مهارتی کار و دانش استان، تشکیل کارگروهی برای اخذ سند کلیه ساختمان‌ها و مراکز فرهنگی - هنری استان، رتبه‌بندی نشریات و روزنامه‌ها در سامانه جامع رسانه‌های کشور، سرکشی و بازدید از مناطق محروم طی سفرهای شهرستانی، شرکت در جلسه نهادهای فرهنگی استان، نشست‌های صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، نظارت بیشتر و هدفمندتر بر فعالیت مؤسسات تک منظور و چندمنظوره با هدف گسترش نقش حمایتی و نظارتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز از دیگر اقداماتی بود که درکتانیان به آن اشاره کرد.

 در پایان، اصحاب رسانه به ذکر دغدغه‌ها و چالش‌های کاری خویش پرداختند که این نشست خبری را به نشست هم‌اندیشی برای طرح مسائل صنفی آنان بدل کرد و البته قول شفاهی «غلامرضا درکتانیان» سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در همراهی با اصحاب رسانه به‌ویژه در رتق‌وفتق این مشکلات مهر تأییدی بر پیگیری مصمم‌تر اهالی فرهنگ و رسانه بود که امید است با تعامل و همدلی دوسویه نیل به اهداف محقق شود.

 به گزارش امید بانوان؛ ارائه گزارش سه‌ماهه عملکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از چند منظر قابل‌بحث است. اول آنکه بالاخره چشم رسانه‌های استان به مدیری روشن شد که تعامل با رسانه و اطلاع‌رسانی را نه در حرف که در عمل اثبات کرد و مانند بسیاری دیگر عطای رسانه را به لقایش نبخشید.

 دوم آنکه بیان اقدامات ۳ماهه در نشستی محدود قطعاً میسر نیست و در چنین شرایطی یا خبرنگاران فرصت طرح پرسش و دریافت پاسخ را از دست می‌دهند یا جلسه از حوصله منطقی خود خارج شده و قطعاً فرصت تحلیل یک‌به‌یک مسائل از دست می‌رود؛ لذا خوب است حداقل به بهانه هفته دولت یا دهه فجر هرازگاهی گزارش اقدامات به‌صورت مکتوب و بهتر آنکه به‌صورت عکس‌خبر، اینفوگرافیک و سایر قالب‌های خبری منعکس شود تا نه تیتر خبریِ اثرگذاری ناخوانده فدای اطاله کلام شود و نه فرصت ارزیابی اطلاعات برای رسانه‌ها از دست برود که قطعاً مورد دوم اولین رسالت آنان در خط مقدم جهاد تبیین است.

 و اما از منظر سوم، از آنجایی که خبرنگاران از تنوع پلتفرم رسانه‌ای، دیدگاه و خط‌مشی متفاوت برخوردار هستند، شایسته است هر چند وقت یکبار از رسانه‌های مختلف تأثیرگذار ولو منتقدِ منطق‌پذیر در این نشست‌ها بهره برد تا اولاً آنچه که امروز در فرهنگ‌نامه سیاسی کشور از آن به «وفاق ملی» و استفاده از همه سلایق نام برده شده، در ایران کوچک محقق شود. ثانیاً در سایه هم‌اندیشی، نقدهای منصفانه و پیشنهادهای منطقی دنبال راه برون‌رفتی برای حل مشکلات عدیده جامعه فرهنگ و هنر البرز باشیم و از همه مهم‌تر این نگاه صرف به رسانه‌های معدود و کنار گذاشتن رسانه‌های دیگر که (این بار در این نشست رعایت شد و انصافاً از هر یک از خبرگزاری‌ها، نشریات مکتوب، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری به نمایندگی از تمام نشریات حضور داشتند) یکبار برای همیشه از ساحَت رسانه‌های استان رخت بربندد تا همگی دوشادوش هم این بار کمرشکن را از دوش خسته فرهنگ این سرزمین برداریم.

کدخبر: 18882

عکاس: تیلدا حسینی

روزنامه‌نگار: عفت السادات حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise