دوشنبه، 26 شهریور 1403 - 16:34

برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت و مدیریت مشارکتی در طالقان

کارگاه آموزشی حفاظت و مدیریت مشارکتی با همکاری فرمانداری و آب منطقه‌ای و با حضور بخشداران و دهیاران و جمعی از فعالان محیط زیست شهرستان در محل سالن اجتماعات سد طالقان برگزار شد.

طالقان. امید بانوان؛ این کارگاه دومین جلسه حفاظت‌ مشارکتی بود که برای دهیاران در استان البرز بعد از شهرستان آسارا در طالقان برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور بیش از ۴۰ دهیار برگزار شد، ابتدا «علی مهدوی» فرماندار طالقان به تشریح مفاهیم مدیریت مشارکتی پرداخت.

مهدوی اظهار داشت: ضروری است که ما هم رویکرد صرف دولتی خود را در مسیر حفاظت تغییر دهیم و همگام با دنیا و کشورهای موفق در این مسیر پیش رویم.

وی همچنین ابراز داشت: بر همین اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی این امر، برنامه شیوه جدید مدیریت و محافظت مشارکتی را تهیه و اجرایی کرده است و به این نتیجه رسیده که اساسا مسئله حفاظت و مدیریت  بدون حضور بخش‌های غیردولتی و مردم امکان‌ پذیر نیست و نتیجه که بدست خواهد آمد حفاظت صِرف جای خود را به حفاظت مشارکتی خواهد داد.

 در این کارگاه آموزشی پلان منظری از روستا و امکانات آن تهیه و دغدغه‌ها و مشکلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سپس «مجید درگی» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به موفقیت اداره کل در مهار طاعون نشخوارکنندگان در استان، بر دقت و تمرکز دهیاران بر واکسیناسیون  دام اهلی  تأکید کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: حفظ محیط زیست یکی از بنیادی‌ترین اصول فکری جوامع کنونی بشری به شمار می‌رود و محیط زیست برای نسل‌های آینده به منزله سرمایه بوده و باید به نسل‌های بعد از ما هم برسد پس اگر ما دغدغه حفاظت از محیط زیست را داریم برای خود مردم است و باید همه با هم در حفاظت از این عرصه کوشا باشیم.

در بخش دیگر این کارگاه جمالی، رئیس اداره برنامه ریزی و بودجه، شاخص‌های دهکده  سبز را تشریح کرد.

برنا رئیس اداره مدیریت آب و خاک و پسماند نیز طرح مدیریت اجتماعی پسماند( ماپ) و مدیریت پسماند دامی و حفاظت‌ آب را برای دهیاران تشریح کرد.

در ادامه جوادیان نژاد رئیس اداره مدیریت حیات وحش نیز خسارات حیات وحش و مباحث قانونی مرتبط را یاد‌آوری نمود.

سیاح‌پور دبیر انجمن محیط زیستی میراث پریشان نیز مبحث حفاظت‌ مشارکتی و توسعه پایدار را با مدل کارگاهی اجرا و تبیین کرد.

کدخبر: 19137


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise