جمعه، 30 شهریور 1403 - 15:01

انتقاد «علیرضا عباسی» از جانمایی غلط در احداث برخی صنایع در استان البرز

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: نگران این هستیم با این وضعیت صدور مجوزها در آینده، نه در استان البرز بلکه در کل کشور برای تأمین امنیت غذایی کشور زمین‌ مناسبی در اختیار نداشته باشیم.

البرز. امید بانوان؛ «علیرضا عباسی» در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان البرز با تبریک ولادت باسعادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت و دفاع مقدس بیان کرد: با رویه‌ای که در پیش گرفته‌ایم به بهانه‌های مختلف کاربری‌ تمامی اراضی زراعی، باغی و کشاورزی کشور در حال تغییر هستند؛ آیا برای احداث کارخانه چرم یا نان حجیم و صنایع تکمیلی و بسته‌بندی جانمایی دیگری وجود ندارد که فقط در اراضی کشاورزی پیشنهاد احداث داریم؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر و آینده مشکل آب و خاک داریم، عنوان کرد: یک ظرفیت‌هایی در قانون به اشتباه دیده شده که از آن جمله می‌توان به مجوز تغییر کاربری برای گردشگری اشاره کرد؛ مثلاً برای توسعه گردشگری اجازه استفاده از اراضی داده شود ولی نه اینکه آن را در اراضی زراعی و باغی درجه یک، دو و یا سه کشاورزی انجام دهند.

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: مثلاً کشت گلخانه‌ای شاید فرصت خوبی باشد، ولی در تمام دنیا به‌جای استفاده از بهترین اراضی، در نامناسب ترین اراضی نسبت به ساخت گلخانه اقدام می‌شود. متأسفانه در استان تمام تصمیم‌گیری‌ها در راستای تخریب منابع موجود حرکت می‌کند، در این راستا آب و خاک به عنوان منابع محدود باید بیشتر مورد حفاظت قرار بگیرند.

 وی با انتقاد از اینکه برای احداث کارخانه‌ها یا صنایع مختلف در خاکی که تشکیل هر یک سانتیمتر آن صدها سال زمان می‌برد، به راحتی مجوز می‌دهند، اضافه کرد: توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و گردشگری نیاز جامعه است ولی باید با اولویت‌بندی و در اراضی غیر قابل کشت انجام شود.

 استاد دانشگاه تهران هشدار داد: نگران این هستیم که با این وضعیت صدور مجوزها در آینده، نه در استان البرز بلکه در کل کشور زمین مناسبی برای تأمین امنیت غذایی کشور نداشته باشیم؛ آن وقت باید برای یک گرم گندم دست خودمان را جلوی دیگر کشورها دراز کنیم.

 عباسی تأکید کرد: در بسیاری از اراضی استان از جمله محمدشهر قطعا بهترین اراضی کشاورزی برای کشت وجود دارد ولی چرا برای صنعت چرم‌سازی و یا احداث کارخانه و انبار از آن استفاده می‌شود؛ بله به صنعت نیاز داریم ولی جانمایی آن باید بر اساس سند آمایش سرزمین صورت گیرد.

 وی با اشاره به اینکه نباید با جانمایی غلط برای احداث صنایع به نسل آینده لطمه وارد کرد، اظهار کرد: نگران این هستم که در کارگروه‌های ذیل شورای برنامه ریزی استان در جانمایی برای احداث این صنایع کم‌دقتی شود؛ اگر مکان جایگزین برای این کار وجود دارد، حتما باید از آن استفاده شود و این موضوعات اصلاح گردد.

کدخبر: 19195


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise