شنبه، 21 مرداد 1402 - 14:17

معاون پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

مهارت‌آموزی به اولویت اول ارکان سیاست‌گذاری کشور تبدیل شود

شهریور، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در آئین اختتامیه دومین دوره از مسابقات مهارت کارگران ایران، گفت: ایجاد فرهنگ یادگیری مهارت نیازمند حضور مؤثر همه ذی‌نفعان به‌ویژه بنگاه‌های اقتصادی است تا مهارت‌آموزی به اولویت اول ارکان سیاست‌گذاری کشور تبدیل شود.

البرز. امید بانوان؛ «علی حسین شهریور» معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در آئین اختتامیه دومین دوره از مسابقات مهارت کارگران ایران که روز جمعه بیستم مرداد با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به میزبانی مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های کشور مستقر در کرج برگزار شد، یکی از ابتکارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را افزودن مسابقات ملی مهارت کارگران به سبد مسابقات مهارتی کشور عنوان کرد.

 وی هدف از برگزاری این مسابقات را برقراری ارتباط بین مراکز آموزش فنی حرفه‌ای کشور و بنگاه‌های اقتصادی اعلام و بیان کرد: معتقدیم کارگران کشور با ارتقای مهارت‌آموزی به رشد تولید و بهره‌وری شرکت‌ها کمک می‌کنند.

  به گفته وی این دوره از مسابقات با حضور 186 نفر در ۹ رشته از ۶۲ بنگاه اقتصادی سراسر کشور برگزار شد که به ۲۹ نفر از برگزیدگان این مسابقات مدال طلا، نقره و برنز اهدا شد و به برگزیدگان اول تا سوم نیز علاوه بر اهدای لوح و مدال، جوایز نقدی تعلق گرفت. این افراد به‌عنوان آزمونگر آزمون‌های عملی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، استاد یا مربی مدعو و همچنین به‌عنوان تدوینگر استانداردهای آموزشی، طراح سؤال و کارشناسان و داوران مسابقات آتی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همکاری خواهند کرد. همچنین از ۶ بنگاه اقتصادی که بیشترین نقش را در این مسابقات داشتند، تجلیل شد.

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: نظام آموزش فنی و حرفه‌ای بر سه رکن استوار هست: طرح‌های مهارتی، اصول حکمرانی و مکانیسم‌های تأمین مالی و هزینه. تجربه و بررسی‌ها نشان داده که هرگاه این سه رکن با هم همسو باشند، خروجی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مطلوب و بهبود دسترسی عدالت اجتماعی، ارتقای کیفیت و ارتباط آموزش‌های مهارتی با نیازهای بازار فراهم می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: ضروری است یک همسویی قوی بین حکمرانی و ابعاد کلیدی عملکرد سازمان ایجاد شود. در این راستا در گام اول، باید با تمرکز بر کیفیت و اختصاص نقش‌برجسته به بخش غیردولتی در توسعه برنامه‌ها و مهارت مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای تلاش کرد. در گام دوم باید بر تضمین عملکرد قوی مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای اعم از خصوصی و دولتی از طریق تعادل مناسب بین پاسخگویی، استقلال، تضمین کیفیت و اقداماتِ انطباق تمرکز کرد.

 شهریور، قدم سوم رسیدن به این هدف را تأکید بر جمع‌آوری اطلاعات بازار کار برای شناسایی نیازهای مهارت داده‌ها در مورد عملکرد نظام آموزش فنی و حرفه‌ای دانست و رکن چهارم تحقق این امر را که ارتباط مستقیمی به رویداد ملی مسابقات مهارت کارگری داشت، حکمرانی این مهم دانست که ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی باید در کانون توجه همگان اعم از مردم و مسئولین قرار گیرد.

 وی تأکید کرد: ایجاد فرهنگ یادگیری مهارت نیازمند به حضور مؤثر همه ذی‌نفعان به‌ویژه بنگاه‌های اقتصادی است تا مهارت‌آموزی به اولویت اول ارکان سیاست‌گذاری کشور تبدیل شود.

 ابتکار سازمان فنی و حرفه‌ای در افزودن مسابقات ملی مهارت کارگران به سبد مهارت کشور کارشناسی است

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: افزایش تعداد رشته رویدادهای مسابقات مهارت از ۳۴ مورد در سال ۹۸ به بیش از ۴۰۰ مورد رویداد در سال 1402 بخشی از سیاست‌های سازمان برای حکمرانی در حوزه ترویج مهارت‌آموزی است که یکی از این رویدادها مسابقات ملی مهارت کارگران است و هدف اصلی آن ارتقای فرهنگ کار، ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و توسعه کارآفرینی است.

 شهریور بیان کرد: نخستین دوره از این مسابقات در سال گذشته با حضور ۱۱۰ نفر از ۲۶ بنگاه اقتصادی از ۱۴ استان برگزار شد. امسال شاهد حضور 186 نفر از ۶۲ بنگاه اقتصادی و از ۲۲ استان در دومین دوره مسابقات هستیم. رشد بیش از 130 درصدی نشان‌دهنده این امر است که ابتکار سازمان فنی و حرفه‌ای برای اینکه مسابقات ملی مهارت کارگران را به سبد مهارت کشور اضافه کند، حساب شده و کارشناسی است.

 وی ادامه داد: امروز از ۲۹ نفر از کارگرانی که در ۹ رشته با هم رقابت کردند و رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند، با اعطای مدال طلا، نقره و برنز و لوح تقدیر تجلیل می‌شود. همچنین به نفرات اول ۷۵ میلیون ریال، به نفرات دوم ۵۵ میلیون ریال و به نفرات سوم ۳۵ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد. علاوه‌برآن، به بنگاه‌های اقتصادی که نمایندگانشان موفق به کسب رتبه شدند، تندیس و لوح تقدیر اهدا می‌شود. 

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پایان ضمن قدردانی از حضور تأثیرگذار بنگاه‌های اقتصادی و عزیزانی که در این مسابقات شرکت کردند، تأکید کرد: عدم کسب رتبه در این مسابقات به منزله این نیست که رقابت‌کنندگان فاقد صلاحیت و تجربه کافی هستند که اتفاقاً همگی کارگرانی که در این مسابقات شرکت کردند، از صلاحیت حرفه‌ای وافی و کافی در کار و حرفه خویش برخوردار هستند.

از ظرفیت نخبگان مهارتی در توانمندسازی نیروی انسانی استفاده می‌شود

 «محمدرضا شاه‌پسند» رئیس مرکز ملی تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای نیز ضمن خیرمقدم و تشکر از شرکت‌کنندگان و داوران این مسابقه اظهار داشت: در نظام‌های آموزشی بحث فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت است. یکی از اهداف مهم برگزاری این مسابقات ارتباط سازنده با بازار کار است و قطعاً می‌توانیم نیروی مهارتی را به این منظور تربیت کنیم. ما در تلاش هستیم با استفاده از فناوری‌های نوین و شناسایی نخبگان مهارتی از پتانسیل آنها در راستای توانمندسازی نیروی انسانی استفاده کنیم.

 وی ضمن تشریح ویژگی‌های دومین دوره مسابقات ملی مهارت کارگران گفت: این مسابقات در ۹ رشته با حضور 186 شرکت‌کننده و با مشارکت ۶۶ بنگاه اقتصادی از هجدهم تا بیستم مردادماه برگزار شد که ۲۹ نفر آنان برگزیده شدند.

 شاه‌پسند تأکید کرد: 31 نفر کارشناس مجرب درون و برون‌سازمانی بر حسن اجرای این مسابقات نظارت داشتند و ما هم تلاش کردیم شرایط یکسانی را در راستای برگزاری رقابت سالم انجام دهیم.

کدخبر: 14758

عکاس: شکوفه سیاوشی

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise