پنجشنبه، 14 اردیبهشت 1402 - 09:16

«گل‌غلتان» آیین اردیبهشتی شهر مهربانی‌ها

«گل‌غلتان» دومین آیین معنوی ثبت‌شده ملی، آیین آغشته به شمیم گل‌های محمدی، برای چهاردهمین‌ سال در شهر امیریه شهرستان دامغان در استان سمنان است که طی سه روز و در قالب آیینی سنتی و کهن، نوزادان در آغوش گل‌ها غلت‌می‌خورند تا جسم و جانشان معطر، مطهر و متبرک شود.

شهربانو. امیدبانوان؛ چهاردهمین جشنواره ملی گل‌غلتان ایران در شهر امیریه دامغان استان سمنان به عنوان دومین اثر معنوی ثبت‌شده کشور با حضور گردشگران، فرهنگ‌دوستان، نوزادان و خانواده‌ها، از سیزدهم تا پانزدهم اردیبهشت در شهر امیریه، پایتخت گل‌غلتان ایران برگزار می‌شود.

جشنواره ملی و مذهبی گل‌غلتان یک آیین معنوی با بیش از یکصد سال سابقه در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند تا این آیین بهانه‌ای برای انس و هم‌آغوشی تازه‌نوزادان با طبیعت برای در سلامت ماندن و متبرک شدن به عطر ناب گل‌های محمدی باشد.

این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور، پس از آیین نوروز، به ثبت ملی رسیده است. جشنواره گل‌غلتان در سال ۸۹ با شماره ثبت ۱۷۷ به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.

گل غلتان نوزاد، همه ساله در فصل برداشت گل محمدی در اردیبهشت ماه و در امیریه، معروف به «شهر مهربانی ها» برگزار می‌شود و این شهر در این روزها، میزبان گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف است.

در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یکسال در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دورماندن از بیماری های مختلف به ویژه آلرژی و حساسیت های فصلی می شود.

زنان کهنسال این منطقه می گویند غلتاندن نوزادان در میان برگهای گل محمدی از چروک شدن پوست بدن کودک جلوگیری و کودک را خوش‌رو، چاق و سرحال می کند.

کهنسالان این شهر انجام این آیین را از زمان خردسالی به یاد دارند که بر این اساس آیین گل‌غلتان از نسل های پیشین به یادگار مانده و از جمله میراث معنوی ناملموس شهرستان دامغان و استان سمنان به شمار می‌رود.

کدخبر: 13611


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise